پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۶۰۱۶۲

حسین راغفر: سیاست‌های اقتصادی، تصمیم نفوذی‌ها برای به آشوب کشیدن کشور است

حسین راغفر: سیاست‌های اقتصادی، تصمیم نفوذی‌ها برای به آشوب کشیدن کشور است
استاد اقتصاد دانشگاه گفت: همه می‌دانند که خزانه ارزی خالی است و این چه پز و نمایشی است که دولت و بانک مرکزی می گوید می خواهد به مردم ۵هزار یوور بدهد؟ به چه دلیل؟ آیا فکر می کند به این ترتیب قیمت ارز کاهش می یابد؟ یا اینکه هدف های دیگری در کار است، یعنی تصمیم دارند از این طریق مبالغ بزرگی را از ذخایر ارزی از کشور خارج کنند. اگر بخواهیم بپذیریم که این تصمیم ها، تصمیم نفوذی ها برای به آشوب کشیدن کشور نیست، واقعا سخت است که قبول کنیم این تصمیمات از روی جهل گرفته می‌شود.

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه با توجه به روند افزایشی قیمت سکه، ارز و طلا در بازار می‌گوید: البته روند این افزایش قیمت‌ها همواره صعودی بوده و روزهایی هم که قیمت ها پایین می آید، صرفا یک نمایش بیشتر نبوده است. مسئله اصلی این است که خود حاکمیت و خود دولت تا کنون این بازی را مدیریت کرده ولی تبعاتش را نمی‌توانند کنترل کنند. این بازی را خود دولت می کند، چرا که آخر سال است و برای پراخت عیدی، پاداش و حقوق کارکنان، منبعی ندارند و برای تأمین کسری بودجه ها، این‌چنین قیمت ها را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: این روند روی انتظارات عمومی هم اثر می گذارد یعنی به دنبالش یک عده فکر می کنند این افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود و به همین دلیل به این مسابقه دامن می زنند و تصور می شود که قیمت تا ٥٠ هزار تومان افزایش می یابد و چون فعلا قیمت پایین تر است، تصمیم به خرید می گیرند.

راغفر با بیان اینکه واقعیت این است که از این کار احمقانه تر و ناشیانه تر که بانک مرکزی اعلام کند ٥٠٠٠ هزار یورو به هر نفر که اعلام نیاز کند میفروشیم ، وجود ندارد، گفت: این واقعا حرف بدون منطق و فکر است. این اقدام در واقع چند بار صورت گرفته و شکست خورده است، در اوایل دهه ٧٠ همین اتفاق رخ داد. همه می‌دانند که خزانه ارزی خالی است و این چه پز و نمایشی است که دولت و بانک مرکزی می گوید می خواهد به مردم ۵هزار یوور بدهد؟ به چه دلیل؟ آیا فکر می کند به این ترتیب قیمت ارز کاهش می یابد؟ یا اینکه هدف های دیگری در کار است، یعنی تصمیم دارند از این طریق مبالغ بزرگی را از ذخایر ارزی از کشور خارج کنند. اگر بخواهیم بپذیریم که این تصمیم ها، تصمیم نفوذی ها برای به آشوب کشیدن کشور نیست، واقعا سخت است که قبول کنیم این تصمیمات از روی جهل گرفته می‌شود.

این اقتصاددان، گفت: از یک طرف قیمت ارز را بالا می‌برند تا حقوق بدهند و بخشی از بدهی‌های شان را بپردازند. واقعیت این است که هزینه های این کار برای جامعه خیلی سنگین است، سؤال من از مسئولین و آن هایی که این سیاست ها را ترویج می‌دهند این است که آیا اصلا به پیامدهای چنین اقداماتی فکر کردند؟ اگر که طبقه محروم جامعه که از قربانیان اولیه و اصلی این سیاست ها هستن به کف خیابان‌ها بیایند آیا می‌دانید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در آن زمان دیگر هیچکس یارای مقابله با آن ها را نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه صریحا هشدار می دهم آن هایی که به دنبال این سیاست های بی خردانه هستند، به احتمال زیاد عنصر خارجی هستند، تصریح کرد: به نظرم این سیاست ها فقط برای این است که دولت بتواند کسری بودجه هایش را با توجه به شب عید، تأمین کند و به این ترتیب ملاحظه میفرمایید که چه مصیبتی را برای جامعه به بار آورده است.

وی افزود: من همه این سیاست ها را در واقع ادامه سیاست‌های سه دهه گذشته صرف نظر از این که چه دولتی بر سر کار بوده و چه شعاری می‌داده است می دانم . همه دولت ها مکلف بوده اند که این سیاست ها را به صورت یکدست اجرا کنند و به همین دلیل هم پیامدهایش همواره در جهت فقیرتر شدن قشر قابل توجهی از جامعه، به ویژه طبقات متوسط و فقیر جامعه بوده که در حال له شدن هستند. عناصر نفوذی این سیاست‌ها را ترویج می‌دهند تا جامعه را به سمت فروپاشی پیش ببرند، بنابراین ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که توصیه کنیم این سیاست‌های بی خردانه را بازنگری کنید.

راغفر با انتقاد مجدد از تصمیم بانک مرکزی برای فروش ۵ هزار یورو به متقاضیان، گفت: چرا ارز مملکت را باید بیاورند و به هرکس که متقاضی است بفروشند؟ به چه دلیلی این کار را می کنند؟ سابقه نشان می دهد که این نوع اقدامات برای خارج از کردن ارز از کشور است. به هیچ وجه نمی توانم بپذیرم که این مسئله بدون نفوذ گروه های ذی نفع در اقتصاد کشور صورت گرفته، بنده کاملا متقاعد هستم که جریان هایی در داخل قدرت منافعشان در این سیاست‌هاست و منافع شان هم در تورم است. یعنی یک عده ای از درآمدهای بزرگ و ثروت‌های عظیمی که از طریق افزایش تورم در کشور است، سود می‌کنند، این اقتصاد هیچ راهی جز سقوط ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تا وقتی مردم سکوت می‌کنند، این رویه ادامه پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه مردم به خرید سکه و ارز در این شرایط افزایشی روی می آوردند کار غلطی است اما من مردم را محکوم نمی کنم، ولی این را دولت خودش دامن می زند. وقتی دولت پول ملی را بی ارزش می‌کند، مردم اقدامی که انجام می دهند یک اقدام کاملا عقلانی برای حفظ قدرت خرید و ارزش پول ملی شان است، اما دقیقا مردم هم در حال تضعیف کرن پول ملی هستند. متاسفانه این همان خط قرمزی است که دولت سیزدهم برای سیاست های اقتصادی‌اش اعلام کرده بود. یکی جلوگیری از افزایش تورم و دومی جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی! که هر دوی این خطوط قرمز مدت‌هاست با این اقدامات شکسته شده است. وقتی آقای رئیسی دولت را به دست گرفت، دلار ٢٧ هزار تومان بود حالا به ٤٨ هزار تومان رسیده است.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد بعد از عید و پرداخت عیدی و حقوق‌ها، قیمت سکه و ارز و طلا روند کاهشی به خود بگیرد، گفت: این به واکنش مردم بستگی دارد. اگر قرار شود که مردم فکر کنند به این شکل هم می‌شود زندگی کرد، چه دلیلی دارد که قیمت ها را بالاتر نبرند؟ مردم باید نسبت به این رویه معترض شوند. مردم در راهپیمایی ٢٢ بهمن به خود من گفتند که آقا زندگی ما متلاشی شده است، کی قرار است دولت بفهمد که ما زندگی مان متلاشی شده؟

کسی این را می‌گوید که در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کرده است. حاکمان، مسئولین و کسانی که چنین سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند باید جوابگو باشند. این رویه راه حل دارد اما حاضر نیستند به این راه حل ها تن دهند. راه حل این است که شما باید تقاضا را کنترل کنید، نه اینکه به تقاضا دامن بزنید، آنهم از طریق واردات خودروهای لوکس، وارات میوه و..

 

 

 

منبع خبر : اصلاحات نیوز
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!