جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۰۱۲۷

آیت‌الله فاضل لنکرانی: در جامعه قشر متوسط نداریم؛ غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند

آیت‌الله فاضل لنکرانی: در جامعه قشر متوسط نداریم؛ غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مشکل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از 44 سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن، لذا در درجه اول باید یک برنامه اساسی با همفکری دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظیم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین اهمیت رفع فقر و محرومیت در کشور پرداخت و گفت: در این چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، بسیار بجاست که یاد و خاطره امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را گرامی بداریم که این مجموعه مبارک به نام ایشان مزین گردیده است و باید خدا را شاکر این نعمت بزرگ باشیم.

به گزارش فراز مهمترین بخش‌های سخنان آیت الله فاضل لنکرانی به شرح زیر است:

 

 

  • خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده، چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده، ما به طبقه سرمایه‌دار که شب می‌خوابند و صبح برمی‌خیزند و درآمدشان به صورت نجومی بالا می‌رود کار نداریم ولی نوع مردم این چنین‌اند، یک مطلبی مطرح است که ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم، اگر سال گذشته 64 درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن 24 درصد شده است، یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند.
  • اگر روند همین باشد هر سال بر افراد تحت پوشش شما اضافه می‌شود، هر چه هم خروجی داشته باشید و جشن هم بگیرید، سه هزار نفر الآن از جمع مددجویان شما خارج می‌شوند ولی سال بعد 20 هزار نفر جای آنها را می‌گیرند برای این چه فکر و اندیشه‌ای کرده‌اید؟
  • حل مشکل فقر به یک برنامه‌ریزی اساسی از سوی دولت، مجلس، همه‌ی نهادها و گروه‌ها و حوزه علمیه نیاز دارد.
  • همه باید فکر کنیم و راه حلی برای این معضل فقر پیدا کرده و خدمت رهبری معظم انقلاب انتقال داده شود، امروز بخشی از سرمایه‌داران در کشور هستند که قدرت شمارش سرمایه‌شان را ندارند، بالأخره نظام اسلامی یک ارتباطی با اینها در جهت رفع فقر باید داشته باشد.
  • قبل از اینکه مسئله یک مقدار جنبه سیستماتیک دولتی پیدا کند، از صد نفر دویست نفر سرمایه‌دارهای متدین و دلسوز درجه اول خواسته شود تا بخشی از ثروتشان را به میل خودشان و نه با اجبار، به جمع کثیری از فقراء اختصاص دهند، همان‌طوری که در طرح ایتام که اکنون به یک معنا مردم بودجه آنها را تأمین می‌کنند نه دولت و نه حتی صندوق صدقات کمیته امداد.
  • امروز افرادی هستند که 50 یا صد یا هزار و بیشتر یتیم را تحت پوشش خود دارند البته از جهت فقهی وقتی جامعه گرفتار یک معضلات این چنینی بشود راه برای اجبار وجود دارد، در زمانی که آمار طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی این قدر بالا رفته است.
  • مشکل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از 44 سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن، لذا در درجه اول باید یک برنامه اساسی با همفکری دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظیم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند.

 

منبع خبر : شفقنا
منبع: شفقنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!