پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۹۲۴۰

محکومیت دو برادر ایرانی تبار به اتهام جاسوسی برای روسیه در سوئد

محکومیت دو برادر ایرانی تبار به اتهام جاسوسی برای روسیه در سوئد
ر اساس کیفرخواست ارائه شده در دادگاه استکهلم، پیمان کیا در طول مدتی که در سرویس امنیتی سوئد و واحد اطلاعاتی ارتش این کشور فعالیت می کرده، اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده این مراکز امنیتى را با مشارکت برادرش پیام کیا به سرویس اطلاعاتی روسیه منتقل کرده است.

بر اساس کیفرخواست ارائه شده در دادگاه استکهلم، پیمان کیا در طول مدتی که در سرویس امنیتی سوئد و واحد اطلاعاتی ارتش این کشور فعالیت می کرده، اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده این مراکز امنیتى را با مشارکت برادرش پیام کیا به سرویس اطلاعاتی روسیه منتقل کرده است. 

بر این اساس پیمان کیا ٤٢ ساله به حبس ابد و پیام کیا ٣٥ ساله به ٩ سال و ده ماه حبس محکوم شدند.

در نتیجه تحقیقات انجام شده، پیمان کیا در روند این جاسوسى، حدود ۹۰ سند تهیه کرده که پیام کیا، در تهیه حدود ۶۵ مورد آن با وى مشارکت داشته است. 

بر اساس کیفرخواست دادگاه استکهلم، این دو برادر  احتمالا  نیمی از اسناد ارسالى را نیز پاکسازى کرده اند.

اطلاعات ارائه شده توسط این دو برادر به روسیه ، جزو اطلاعات محرمانه اى بوده است که انتقال آن مى تواند امنیت سوئد را با مخاطره رو به رو کند.

پیش از این پر لیندوکویست، دادستان واحد امنیت ملی سوئد، اعلام کرده بود: «این تحقیقی پیچیده درباره جرمی بود که تحقیق درباره آن دشوار است.» او اقدامات این دو برابر را واجد «مجرمانگی خیلی جدی علیه دستگاه اطلاعات و امنیت سوئد» توصیف کرد.

این مقام سوئدی به آسوشتیدپرس گفته بود اطلاعاتی که این دو نفر به روسیه منتقل کرده‌اند «موضوعات فوق‌العاده حساس» بوده‌اند.

پیش از این روزنامه سوئدی "اکسپرسن" در گزارشی بدون اشاره به نام این دو برادر، نوشته بود آن ها در سنین کودکی به سوئد آمده‌ و از سال ۱۹۹۴ شهروند این کشور بوده اند.

بر اساس این گزارش، برادر بزرگتر به مدت یک دهه از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، در بخش‌های امنیتی سوئد کار می کرده است و برادر کوچکتر هم فارغ التحصیل آکادمی پلیس این کشور است. اکسپرسن نوشته بود برادر بزرگتر«کار دولتی خود را به عنوان بازپرس جرایم گمرکی آغاز کرد تا توانست در سمت‌های حساس‌تری در پلیس امنیت و سپس سرویس اطلاعاتی و امنیتی نظامی مشغول کار شود».

در ادامه گزارش این روزنامه با اشاره به اینکه برادر بزرگتر در سرویس امنیتی سوئد و واحد اطلاعاتی ارتش سوئد در بخشی بسیار محرمانه مشغول به کار بوده نوشته شده: « برادر بزرگتر دارای همسر و چند فرزند است و به راحتی به زبان فارسی صحبت می کند».

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!