سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۰۴

نماینده چابهار: در استان سیستان و بلوچستان گاز تبدیل به کالایی لوکس و رویایی شده

نماینده چابهار: در استان سیستان و بلوچستان گاز تبدیل به کالایی لوکس و رویایی شده
سعیدی: «بنا بر گفته نماینده محترم سیستان از سوختن فضولات حیوانی برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند. در جنوب هنوز هوا آنقدر سرد نشده است که مجبور به چنین کارهایی شویم ولی اصل موضوع که مطلقا شبکه گازرسانی وجود ندارد، بسیار آزاردهنده است.»

نماینده مردم چابهار در مجلس درخصوص عملکرد وزات نفت در بحث بحران گاز، بیان می‌کند که کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، طبیعتا این شرایط قابل پذیرش نیست که چنین کشوری با چنین منابع بی‌بدیلی کماکان مردم باید چنین مشکلاتی داشته باشند.

معین‌الدین سعیدی درباره مشکلات گازی مردم در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: «بنابر اعلام رسمی وزارت نفت 95 درصد از جمعیت شهری و 85 درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی کشور قرار دارد. متاسفانه حوزه انتخابیه بنده تنها منطقه‌ای در کشور است که تا این لحظه یک متر لوله‌رسانی گاز، نه در شهرها و نه روستاها وجود نداشته است. به تازگی خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار دارد اجرایی می‌شود و چند روز پیش هم دوستان شبکه گازرسانی شهر را کلنگ زنی کردند ولی تا این لحظه گاز مطلقا وجود ندارد.»

وی درباره وضعیت مردم این استان در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: «گاز تبدیل به کالایی لوکس شده که دسترسی به آن برای بسیاری از مردم رویایی شده است. صف‌های طویل مردم برای گرفتن کپسول گاز را شاهد هستیم و هر کپسول تا 200 هزار تومان هم فروخته می‌شود. البته در کنار عقب ماندگی تاریخی که ریشه در هزاران سال دارد، خوشبختانه این دولت اعتبارات خوبی را برای گازرسانی درنظر گرفته است که امیدوارم جنوب استان هم به شبکه گازرسانی مجهز شود.»

سعیدی ادامه داد: «بیشترین مشکل در شمال استان یعنی در زاهدان و زابل وجود دارد. هر چند در جنوب استان باتوجه به اینکه گاز وجود ندارد مشکلاتی بود اما در جنوب سرما قابل تحمل‌تر است. مردم در شمال استان مخصوصا خاش، سراوان، زابل و زاهدان دچار چالش بودند. بنا بر گفته نماینده محترم سیستان از سوختن فضولات حیوانی برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند. در جنوب هنوز هوا آنقدر سرد نشده است که مجبور به چنین کارهایی شویم ولی اصل موضوع که مطلقا شبکه گازرسانی وجود ندارد، بسیار آزاردهنده است.»

نماینده مردم چابهار در مجلس در ارزیابی خود از عملکرد وزارت نفت در بحران گاز، گفت: «کشوری که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، طبیعتا این شرایط قابل پذیرش نیست که چنین کشوری با چنین منابع بی‌بدیلی کماکان مردم باید چنین مشکلاتی داشته باشند. وزیر نفت در مرداد ماه زمستان سخت اروپا را مثال زد. من معتقدم حتی اگر این اتفاق هم در اروپا می‌افتاد و مردم آنجا دچار مشکل می‌شدند چیزی از سوتدبیر ما کم نمی‌کند. کمااینکه ما نباید بدخواه دیگران باشیم و تقاضای ایجاد چالش و مشکل برای دیگران داشته و از آن خوشحال شویم. حال دیدیم که این اتفاق در آنجا نیافتاد و در کشور ما متاسفانه رخ داد.»

سعیدی ادامه داد: «قطعا این شرایط قابل پذیرش نیست بو نده هم مثل همکارانم معتقد به این موضوع هستم. اما سناریوی جنوب استان از این نظر متفاوت است که جاهای دیگر لوله‌کشی گاز وجود دارد ولی باتوجه به ناترازی انرژی در کشور مشکل فشار دارند ولی در حوزه انتخابیه بنده مطلقا چیزی به نام لوله‌کشی گاز وجود ندارد. اینکه این دولت دارد تلاش می‌کند تا آنجا را متصل به شبکه گازرسانی کند از نظر من قابل تقدیر است.»  

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!