پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۹۵۴

انتصاب بازرس ویژه در پرونده «اسناد محرمانه» جو بایدن

انتصاب بازرس ویژه در پرونده «اسناد محرمانه» جو بایدن
در حالیکه سری دوم اسناد محرمانه در خانه بایدن در ویلمینگتون دلاوِر کشف شده،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته با وزارت دادگستری «همکاری کامل» می‌کند. دادستان کل آمریکا نیز بازرس ویژه‌ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرده است.

ایسنا: در حالیکه سری دوم اسناد محرمانه در خانه بایدن در ویلمینگتون دلاوِر کشف شده،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته با وزارت دادگستری «همکاری کامل» می‌کند. دادستان کل آمریکا نیز بازرس ویژه‌ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرده است.

به گزارش  رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت: با موضوع پرونده‌های فوق محرمانه همکاری می‌کنم و همچنین به شکل کامل با وزارت دادگستری همکاری خواهم کرد.

بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت وکلای او در ماه نوامبر بعد از پیدا شدن دسته اول اسناد بلافاصله با مقام‌های مسؤول تماس گرفته‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت محرمانه بودن اسنادر را جدی می‌گیرد.

مریک گارلند، دادستان کل کشور نیز گفت دومین دسته از این اسناد روز ۲۰ دسامبر در خانه بایدن در ویلمینگتون دلاوِر پیدا شده است. به گفته دادستان کل آمریکا وکیل بایدن روز پنج‌شنبه در تماس با تیم تحقیق از پیدا شدن مجموعه دوم اسناد در منزل شخصی رئیس جمهوری خبر داده است.

گارلند گفته است دفتر دادستانی کل آمریکا در پی تحقیقات اولیه تصمیم گرفته است که به دلیل «شرایط استثنایی» یک بازرس ویژه را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت این اسناد منصوب کرده است.

به گفته گارلند «انتصاب این بازرس ویژه تعهد وزارت دادگستری را نسبت به استقلال و نیز مسؤولیت‌شناسی در این پرونده حساس به افکار عمومی نشان می‌دهد. وی افزود تصمیم‌گیری در این پرونده تنها بر اساس واقعیات و قانون خواهد بود.

رابرت هر در بیانیه‌ای گفته است این پرونده را با انصاف، بی‌طرفی و قضاوتی بدون تعصب رهبری خواهد کرد.

رابرت هر، از مقام‌های ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رهبری تیم تحقیق در این پرونده را بر عهده دارد. به نقل از بی بی سی، رابرت هر در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از مقام‌های ارشد وزارت دادگستری او بود.

این مدارک محرمانه اخیرا در منزل رئیس جمهوری آمریکا و دفتر کاری پیدا شده که او بعد از پایان دوران معاون ریاست جمهوری‌اش استفاده می‌کرد.

کاخ سفید گفته است بایدن همکاری تمام عیاری با تحقیقات در این پرونده خواهد داشت.

کشف این مدارک مایه «شرمساری سیاسی» بایدن تلقی شده است چرا که همزمان تحقیقاتی درباره نحوه مدیریت مدارک محرمانه دولتی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در جریان است.

اولین مجموعه از این اسناد روز دوم نوامبر در مرکز پن بایدن، موسسه‌ای پیدا شد که جو بایدن در پایان معاونت ریاست‌جمهوری خود تاسیس کرد. بایدن گفته است این مدارک به آرشیو ملی بازگردانده شده است.

ریچادر شوبر، وکیل کاخ سفید گفته است بایدن با روند تحقیق و بازبینی وزارت دادگستری همکاری کامل خواهد کرد و همین شیوه را نیز در قبال تحقیقات بازرش ویژه پیش خواهد گرفت.

منابع نزدیک به این پرونده که با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا صحبت کرده‌اند، می‌گویند تحقیقات وزارت دادگستری تا کنون شامل مصاحبه با چند شاهد بوده که از نحوه مدیریت اسناد محرمانه اطلاع دارند.

ریچارد شوبر وکیل کاخ سفید گفته است در پی جستجو در گاراژ منزل بایدن تعداد کمی از مدارک مربوط به دولت اوباما-بایدن با طبقه‌بندی محرمانه پیدا شده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه گفت بایدن از پیدا شدن اسناد تازه حیرت زده شده و گفته از اینکه این اسناد در منزل او بوده بی‌خبر بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا حالا باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا اسناد تازه حاوی مطالبی بوده است که بتواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد یا نه.

کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز درباره زمان‌بندی افشای وجود این اسناد ابراز نگرانی کرده است: «آنها پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای از این ماجرا خبر داشتند، اما آنها را از مردم آمریکا پنهان کردند.»

در حال حاضر تحقیقاتی درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ جریان دارد که به دلیل کشف بیش از ۳۲۵ سند از جمله اسناد فوق محرمانه در ویلای او جریان گرفته است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!