پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۵۸۷۸۱

کواکبیان: این نسل، حجاب اجباری را ضد ارزش تلقی می‌کند

کواکبیان: این نسل، حجاب اجباری را ضد ارزش تلقی می‌کند
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در نسل جنگ یک روحیه شهادت طلبی را داشتیم در صورتیکه در نسل جدید چنین روحیه ای وجود ندارد و نسل فعلی مطالبات دنیوی بیشتری دارند و متمرکز بر زندگی و آزادی در زندگی است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی و مدیرمسئول پایگاه خبری غیردولتی نیوز در نشست دانشگاه ها و راه های برون رفت از مشکلات وقایع اخیر: دست اندرکاران دانشگاه‌ها باید برخورد پدرانه و محبت آمیز با دانشجویان داشته باشند.

کواکبیان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شورای مرکزی و مدیر مسئول پایگاه خبری غیردولتی نیوز در سالن اجتماعات دانشگاه سوره، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی و تاکید بر این که ایشان بر خلاف تصور برخی، خطی و جناحی نبوده اند، بلکه دید وسیعی داشتند و همه جریانات انقلاب را متحد میکردند برای حل مشکلات مردم، سخنان خود را آغاز کرد:

 

عدم اعتنا به رسانه های مستقل داخلی عامل اصلی جولان رسانه های خارجیست

در نشست با دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر کشور راهکارهای مفصلی همچون ضرورت توقف گشت ارشاد و برکناری متخلفان احتمالی سخن گفته ام و یادآور شده ام اگر بخواهیم مرجعیت رسانه را به داخل بسپاریم باید فضای مجازی از این انسداد و محدودیت ها رهایی یابد، اگر رسانه های خارجی به راحتی در فضای عمومی کشور جولان می‌دهند به خاطر این است که ما در داخل به مطبوعات مستقل و رسانه های خودمان اعتنا نداریم و صدا و سیما هم که ساز خودش را می‌زند و نتوانسته پاسخگوی افکار عمومی باشد، ما بارها تاکید کرده ایم که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی اجتماعات باید برگزار شود اما توجهی نمی‌شود و متاسفانه مشاهده می‌شود برخی افراد با تریبونها و مواضعی که دارند باعث بر افروخته شدن خشم عمومی می‌شوند.ما بارها بر این موارد تاکید کرده ایم و همچنان تاکید داریم که بایستی جلوی خودسری برخی افراد لباس شخصی گرفته شود، مسائل معیشتی مردم حل شود و انتخابات آزاد برگزار کنیم، علاوه بر این در دراز مدت ناچاریم به اصلاح قانون اساسی و بازنگری قانون اساسی روی بیاوریم.ولی در این نشست تاکید میکنم که باید اولا اصل پدیده را بشناسیم زیرا نسل جدید یا همان دهه هشتادی ها که به تعبیر برخی نسل صفر یا نسل Z گفته می‌شوند خصوصیات متفاوتی با نسل انقلاب و جنگ دارند ولی متاسفانه برخی افراد نسخه ای میپیچند مناسب نسل انقلاب و جنگ، ولی برای نسل جدید استفاده می‌کنند، ما بعنوان نسل انقلاب و جنگ دیدگاه‌های ایدئولوژیک داشتیم اما نسل جدید بیشتر نگاه احساسی دارد و معمولا هم این هیجانات و خشونت ها ماندگار نیست و زودگذر است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با بیان کردن اشتراکات دو نسل بیان کرد:

هم نسل انقلاب در زمان خودشان از حکومت و هم نسل جدید از حکومت فعلی ناراضی هستند

بعضی می‌گویند دهه هشتادی‌ها نباید از کل نظام ناراضی باشند، در صورتیکه خودِ ما بعنوان نسل انقلاب از رژیم پهلوی ناراضی بودیم و در آن زمان بعضا از خشونت و شعارهای ساختارشکنانه هم استفاده می‌کردیم که این دو مورد جزو اشتراکات دو نسل است.

نسل جدید در شجاعت و هزینه دادن برای تحقق خواسته ها با نسل انقلاب و جنگ اشتراک دارد، در نسل انقلاب و جنگ مباحث قومیتی و تفاوت مذهبی شیعه و سنی وجود نداشت و در نسل جدید هم وجود ندارد.

کواکبیان در ادامه برخی اشتراکاتِ دیگرِ دو نسل را بیان کرد: جنبش دانشگاهی در هر دو نسل حمایت‌هایی داشته اند و همچنین روشنفکران دینی فعلی و دوران انقلاب هم از دو نسل حمایت کرده‌اند.

ایشان در ادامه تفاوت‌هایی را هم از دو نسل بیان کردند که به آنها اشاره می‌شود:

ما در نسل جنگ یک روحیه شهادت طلبی را داشتیم در صورتیکه در نسل جدید چنین روحیه ای وجود ندارد و نسل فعلی مطالبات دنیوی بیشتری دارند و متمرکز بر زندگی و آزادی در زندگی است.

در نسل قبلی معنویت کارهای ما را توجیه میکرد اما نسل Z بر اساس محسوسات و اتفاقات پیش رو بررسی و عمل میکند.

در نسل ما، روشنفکران کمتر با ما مخالفت میکردند اما مخالفت بیشتری را از سوی روشنفکران نسبت به نسل جدید و مواضعشان شاهد هستیم.

نسل انقلاب وابستگی زیادی به روحانیت داشت اما نسل Z دلِ خوشی از روحانیت ندارد زیرا علمای دینی چندان توجهی به این نسل ندارند

بخشی از این عدم وابستگی به روحانیت، به روحانیت شیعه بر می‌گردد که اینها را تنها گذاشته اند و این باعث برخی حرکات نسنجیده نظیر عمامه پرانی می‌شود و تا این جوان بفهمد کار زشتی را مرتکب شده ممکن است زمان زیادی بگذرد.

برای نسل ما پوشش و حجاب مقدس و یک امر لازم و خوبی بود ولی این نسل حجاب اجباری را ضد ارزش تلقی میکند.

برای نسل انقلاب جنسیت موضوعیت نداشت ولی این نسل حال و هوای زنانه و دخترانه اش بر وضعیت عمومی می‌چربد.

کواکبیان در ادامه با اشاره به سطح تحصیلات بالاتر نسل فعلی نسبت به نسل انقلاب گفت:

رسانه های ما در آن دوران رسانه های داخلی اعم از رادیو و تلویزیون داخل بود اما نسل جدید با موبایل علیرغم همه محدودیت ها و فیلترینگ، با دنیا ارتباط برقرار می‌کند و با دور زدن فیلترینگ به شیوه های مختلف اخبار و موضوعات را پیگیری می‌کند.

نسل ما به ظاهر و قیافه خیلی اهمیت نمی‌داد اما برای نسل فعلی شیک پوشی و ظاهر آراسته دارای اهمیت است.

ما در دوران جنگ شعارهای مرتبط با ایران و ایرانیت می‌دادیم اما بحث ایران و ایرانیت برای نسل Z خیلی مهم تر است.

 

نسل جدید زیر بار هیچگونه جناح سیاسی و رهبری خاصی نمی‌رود

ما در دوران جنگ افتخارمان این بود که از رهبری و رهبریت تبعیت میکنیم اما نسل Z زیر بار رهبری هیچکس نمی‌رود، در این موضوع گاها فکر می‌کنیم که این نسل با رهبری فعلی مشکل دارند در صورتیکه بطور کل رهبری ناپذیرند.در دوران جنگ بحث جریانات سیاسی چپ و راست مطرح بود ولی در نسل فعلی جریانات سیاسی مرسوم اصلا اهمیتی ندارد، گاهی می‌شنویم شعاری مثل “اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا” سر داده می‌شود ولی به نظر می‌رسد اصولگرایان که پایگاه اجتماعیشان نزد این نسل بیشتر آسیب دیده این شعار را بوجود آورده اند در صورتیکه این نسل اصلا توجهی به این ماجراها ندارد.

کواکبیان با تاکید بر اینکه قصد تایید تمامی ویژگی‌های این نسل را ندارد و شناخت این نسل، روحیات و ویژگی‌هایش اهمیت دارد گفت: برای نسل انقلاب و جنگ آموزه های دینی، سنت‌های صدر اسلام و الگوهای مذهبی قداست دارد ولی نسل Z دنبال در انداختن طرحی نو است و ارتباط خوبی با این موضوعات ندارد.

در نسل انقلاب و جنگ پرسش گری و روحیه انتقادی کمتر دیده میشد نسبت به نسل جدید که بسیار دیدگاه منتقدانه دارند.

نسل انقلاب و جنگ به اتفاقات روز و زمان بسیار خوشبینانه و امیدوارانه می‌نگرد در صورتیکه نسل Z دیدگاه بدبینانه و مایوسانه ای نسبت به زندگی و اتفاقات جاری کشور دارد.

برای نسل انقلاب و جنگ دین و سیاست ملازمت دارند ولی برای نسل جدید جدایی دین و سیاست امری بدیهی تلقی می‌شود و اساسا نسل Z جدایی دین از سیاست و یک حکومت سکولار را راه حل بهتری برای حل مشکلات می‌داند.

وی پس از بر شمردن تشابهات و تفاوتهای دو نسل اشاره کرد:

برخی هنوز با نگرش ابتدای انقلاب و دوران جنگ در حال برخورد با نسل جوان هستند

من شخصا در دانشگاه علامه طباطبایی با تماس و نشست با مسئولان این دانشگاه سعی کردم برخورد پدرانه با دانشجویان معترض صورت بگیرد و شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی که مورد تاکید رهبری هم هست جدی گرفته و عمل بشود تا بتوان دانشجویان را با دیدگاه پدرانه مدیریت و دعوت به رعایت قوانین دانشگاه کرد، البته برخی در بیرون دانشگاه مسائلی دارند که در اینجا جای صحبت ندارد و اکثر دانشجویان اگر به جای برخورد سرکوبگرانه برخورد محبت آمیز ببینند، رفتار متفاوتی خواهند داشت.

گاهی می‌بینیم مثلا بسیج دانشجویی می‌خواهد کار به درستی پیش برود ولی بعضی میبینیم از بیرون سعی میکنند در دانشگاه فضا را تغییر بدهند.مثلا مشاهده شد که برخی لباس شخصی ها اقدامات خودسرانه ای داشتند که البته ربطی هم به نیروهای رسمی انتظامی و بسیج هم نداشتند و کاملا خودسر عمل می‌کردند.

 

وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان متکفل وضعیت دانشجویان در دانشگاه ها هستند

باید به این دو وزارت خانه گفت به جای اینکه به فکر برخورد با دانشجویان باشید به این فکر کنید که چطور می‌شود این مباحث را رفع و رجوع کرد. در جایی گفته شد که بله رئیس دانشگاه اختیار دارد هر کاری در دانشگاه بکند، اما این نحوه صحبت کردن درست نیست، در اصل باید گفت رئیس دانشگاه باید مسائل را به سمتی ببرد که کمترین مجازات و برخورد سرکوبگرانه بوجود بیاد. ۱۶ آذرِ گذشته اصلا در شان دانشگاه‌های ما نبود، بنده از چند بسیج دانشجویی دعوت شدم برای شرکت در برنامه های دانشجویی روز دانشجو، اما مشاهده می‌شود که سایر تشکل‌های دانشجویی حق مشارکت ندارند و برای اخذ مجوز برگزاری چنین برنامه هایی با مشکل مواجهند و مجوز چنین برنامه هایی به آنها داده نمی‌شود.

وزارت علوم و وزارت بهداشت باید توجه داشته باشند به این موضوع، بنده به طور عام می‌گویم شما یک مورد برنامه دانشجویی در ۱۶آذر امسال را مثال بزنید که تشکل‌های دانشجویی غیر از بسیج دانشجویی آن را برگزار کرده باشند. بنابراین می‌بینیم به جای اساتید دانشگاه، شهردار تهران می‌شود سخنران یک مراسم دانشجویی، البته که ایشان هم می‌تواند مدعو باشد ولی ما آن حال و هوای روز دانشجو را استنباط نکردیم، بالاخره ۱۶ آذر، روز دانشجو است و عنوانش همین است که روز دانشجوست و اختیار باید به دست دانشجویان باشد.

کواکبیان در پایان در پاسخ به سوالات برخی اساتید و دانشجویان با تاکید بر اینکه حجاب یک دستور شرعی است اما اجبار مردم به داشتن حجاب علاوه بر اینکه در هیچیک از منابع دینی و فتاوای مراجع تقلید نیامده است قطعا نتیجه برعکس هم خواهد داشت.

مدیر مسئول پایگاه خبری غیردولتی نیوز وابسته به اتحادیه دانشگاه های غیردولتی در پایان از لزوم تحقق آزادی بیان و مطبوعات بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی سخن گفت.

 

منبع خبر : مردم‌سالاری
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!