پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۸۵۶۰

روابط قالیباف و نادران از کی شکرآب شد؟

روابط قالیباف و نادران از کی شکرآب شد؟
جلسه یکشنبه مجلس همچنین خبری جالب توجه داشت که می‌تواند به موضوع شفافیت ربط داشته باشد؛ الیاس نادران، نماینده تهران و از اصولگرایان سنتی، استعفای خود را تقدیم هیات رییسه کرد.

نادران در جریان جلسه علنی یکشنبه طی تذکری به رییس‌ مجلس گفت: «استعفایم را تقدیم هیات رییسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم که آن را قرائت کنید.» او دلیل این استعفا را بیان نکرده اما خبرگزاری ایسنا به نقل از شنیده‌ها گفته که استعفای نادران در اعتراض به عملکرد هیات رییسه بوده است.
سابقه دعوای قالیباف و نادران
دعوای میان نادران و قالیباف به همین استعفای یکشنبه‌اش ختم نمی‌شود؛ آنها در جریان برخی تصمیم‌گیری‌های داخل مجلس اختلاف‌نظرهای جدی داشتند و آن را بیان می‌کردند. او برای نشان دادن مخالفتش با شیوه کار قالیباف خرداد ماه گذشته نامزد کرسی ریاست مجلس شد و با قالیباف رقابت کرد که البته ناکام ماند. او همان زمان در نامه‌ای خطاب به نمایندگان نوشته بود: «به همه آنهایی که در جریان تعیین فهرست نامزدهای مجلس یازدهم (به ویژه لیست تهران) و تعیین وزرای دولت سیزدهم، به خصوص به آن دو نفری که بیشترین نقش را داشتند، عرض می‌کنم آیا امروز حاضرید شجاعانه عواقب اشتباه‌تان را بپذیرید؟» او همچنین گفته بود: «اگر مجلس در دوسال آینده به همین روال بچرخد که در این دو سال چرخیده، فاتحه مجلس خوانده است.»
دعوای شفافیت
اما پیش از این نامه، یکی از مهم‌ترین تنش‌ها میان نادران و قالیباف، بهمن ماه 1399 و در جریان ارایه گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1400 و رای مجلس به آن بازمی‌گردد. در آن روز نادران به عنوان رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1400، گزارش کمیسیون متبوعش را در مجلس قرائت کرد، از نمایندگان خواست تا به این گزارش رای مثبت دهند تا همین گزارش مبنای لایحه بودجه 1400 شود. قالیباف اما برابر درخواست نادران، به جای گزارش کمیسیون، اصل لایحه را به رای گذاشت. نتیجه هم شد آنچه نادران نمی‌خواست.

در پی آن، مجلس کلیات لایحه بودجه را رد کرد؛ اقدامی که نادران آن را «عروسی دولت» خوانده بود.فردای آن روز طرح شفافیت در مجلس مطرح شد و نادران به عنوان مخالف طرح، نطق کرد و نیش و کنایه‌هایی هم نثار قالیباف کرد. او به جلسه روز گذشته‌اش اشاره کرد این طرح را «رفتار دوگانه» و «نمایش شفافیت» خواند و گفت: «دیروز جمع کثیری از همکاران ما تقاضای رای علنی و با ورقه راجع به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه کردند، اما دبیر محترم هیات رییسه گفتند که رییس محترم مجلس به مصلحت نمی‌داند. چه شد که دیروز شفافیت آرا بد بود و امروز شفافیت آرا خوب شده است؟» نادران خطاب به قالیباف گفته بود: «آقای رییس؛ مجلس دیروز شما به کلیات گزارش کمیسیون تلفیق مجلس رای مثبت دادید یا منفی؟ اعلام کنید به مردم. این شفافیت است این‌گونه نمی‌شود شفاف‌سازی کرد. نمی‌شود دیروز مصلحت‌اندیشی کرد و امروز چیز دیگری بگوییم.» با این وجود در حالی که طرح شفافیت هنوز سرنوشت مشخصی ندارد، معلوم نیست قالیباف بر اساس چه اختیاراتی و کدام بخش از آیین‌نامه داخلی مجلس، شفافیت برای نمایندگان را «داوطلبانه» اعلام کرده است.

اگر شفافیت امری مورد تاکید است، مجلسی‌ها می‌توانند تا زمان تعیین تکلیف طرح شفافیت سه قوه، به صورت جداگانه برای نمایندگان در قالب طرح تصویب کنند. برخی بر این اعتقادند که طرح شفافیت قوای سه‌گانه، به این منظور بوده که برخی جریانات در مجلس می‌خواهند با چنین طرح‌هایی اعمال شفافیت برای مجلس را به تعویق بیندازند؛ چراکه تا به نتیجه رسیدن چنین طرحی، راهی طولانی در پیش است و رفت و آمدهای مکرری میان مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس صورت می‌گیرد.
پیش‌بینی نادران محقق شد!
نادران در همان نطق مخالفتش با طرح شفافیت در بهمن 99، گفته بود که «به مردم نمایش شفافیت می‌دهیم و آن را در بایگانی قرار می‌دهیم» و پیش‌بینی کرده بود که «اواخر کار مجلس دوباره آن را از بایگانی خارج و درباره آن حرف می‌زنیم. اگر صداقت داریم الان که شفافیت آرا رای آورد بلافاصله وارد جزییات شویم و به مردم بگوییم که می‌خواهیم چه کار کنیم.» پیش‌بینی نادران با سخنان یکشنبه قالیباف به تحقق پیوست. در حالی که حدود یک‌سال به انتخابات مجلس دوازدهم مانده، مبحث رای‌آور شفافیت دوباره مطرح شده است.

 

منبع خبر : اعتماد
منبع: اعتماد
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!