پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۸۴۸۱

مقام ارشد جمهوری آذربایجان برای بررسی تاسیس سفارتخانه به تل‌آویو رفت

مقام ارشد جمهوری آذربایجان برای بررسی تاسیس سفارتخانه به تل‌آویو رفت
معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پس از تصمیم کشورش برای عادی سازی روابط با اسرائیل و افتتاح سفارتخانه به منظور بررسی مکان‌های مختلف برای احداث سفارتخانه وارد تل‌آویو شد. همچنین خبرگزاری معا اعلام کرد، باکو سفیر خود در تل‌آویو را تعیین کرده است.

به گزارش فراز به نقل از ایسنا، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پس از تصمیم کشورش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و افتتاح سفارتخانه در اراضی اشغالی، به منظور بررسی مکان‌های مختلف برای احداث سفارتخانه وارد تل‌آویو شد. همچنین خبرگزاری معا اعلام کرد، باکو سفیر خود در تل‌آویو را تعیین کرده است.

به گزارش سایت خبری عربی ۲۱، پس از تصمیم دولت جمهوری آذربایجان برای افتتاح سفارتخانه در اراضی اشغالی و نهادینه کردن روابط دوجانبه، فاریز رضایف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان برای بررسی مکان‌های مختلف برای ایجاد این سفارتخانه وارد تل‌آویو شد.

وی افتتاح سفارت کشورش در اراضی اشغالی را گامی تاریخی و اتحاد با رژیم صهیونیستی را «معجزه» خواند.

در این رابطه رضایف گفت، افتتاح سفارتخانه در اراضی اشغالی نادر و تاریخی است و او از حضور در اراضی اشغالی و مشارکت در روند افتتاح این سفارتخانه خرسند است.

وی مدعی شد، اتحاد آذربایجان و اسرائیل یک «معجزه» است، زیرا نه تنها بر اساس منافع مشترک، بلکه بر اساس تاریخ مشترک دو ملتی است که بیش از هزار سال با هم زندگی کرده‌اند.

در همین خصوص، خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت، این سفر پس از تصمیم برای افتتاح سفارتخانه مهمترین گام در سطح روابط دیپلماتیک دو طرف و تبلیغی برای این روابط محسوب می‌شود چرا که با ایجاد سفارت می‌توان گفتمان سیاسی را عمیق‌تر کرد و کانال‌های جدیدی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، محافل دانشگاهی و غیره باز کرد.

در این گزارش آمده است، سفر رضایف به اسرائیل چندجانبه است؛ او قرار است علاوه بر بررسی مکان‌های مختلف برای ایجاد سفارتخانه، با تامیر پاردو، رئیس سابق موساد دیدار کند که در جمهوری آذربایجان محبوبیت دارد. همچنین قرار است ضمن بازدید از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیرامون جنبه‌های مختلف کشورش و زندگی مشترک یهود و مسلمان سخنرانی کند.

طبق این گزارش، رضایف با عینات شالین، رئیس آژانس کمک بین‌المللی اسرائیل (IAA) در وزارت امور خارجه و آلون آشویتس، مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و در مورد موضوعات مرتبط با ایجاد سفارتخانه و نیز سایر جنبه‌های سیاسی و راهبردی گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی تا چه اندازه جمهوری آذربایجان را شریک استراتژیک مهمی می‌داند. جمهوری آذربایجان از نظر امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تهدیدات امنیتی و انرژی در یک چهارراه مهم ژئوپلیتیکی قرار دارد و امروزه یکی از بزرگترین جوامع یهودی جهان در این کشور زندگی می‌کند.

همچنین خبرگزاری معا به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد، جمهوری آذربایجان سفیر خود را در تل‌آویو تعیین کرده است.

براساس این گزارش، تعیین سفیر جدید برای اولین بار از زمان برقراری روابط با اسرائیل در سال ۱۹۹۲ است.

پیشتر رسانه‌های صهیونیستی در ماه گذشته میلادی اعلام کرده بودند که باکو تصمیم گرفته بعد از ۳۰ سال روابط بین دو طرف و در میانه تنش با ایران، همسایه خود سفارتش را در اسرائیل افتتاح کند.

أرزو ناگییف، نماینده و عضو کمیته دوستی پارلمانی اسرائیل و آذربایجان هفته گذشته گفته بود، این تصمیم عملا گرفته شده و افتتاح سفارت آذربایجان در اسرائیل قطعی است مگر اینکه به دلایل فنی عقب بیفتد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!