پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۵۸۴۷۰

محمد علی ابطحی: حاکمیت روش دیگری جز رفتار‌های خشونت‌آمیز بلد نیست

محمد علی ابطحی: حاکمیت روش دیگری جز رفتار‌های خشونت‌آمیز بلد نیست
یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: قوه قضاییه وقتی حکم خوبی دستش باشد، خودش را زیر بار فشار‌ها نمی‌بیند، اما عملا این اتفاق رخ نداده است. البته به نظرم این رویه ادامه پیدا می‌کند چرا که حاکمیت اساسا روش دیگری را جز رفتار‌های خشونت‌آمیز بلد نیست و در نتیجه فاصله جامعه با حاکمیت روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به گزارش فراز به نقل از رویداد 24، محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از اعدام‌ها  می‌گوید: بسیاری از ادیان معتقدند باید رحمانیت خداوند را مطرح کرد و حتی اگر کسی از لحاظ شرعی حکمش اعدام باشد، نباید برای اعدامش هورا کشید و دست زد زیرا خوشحالی کردن برای اعدام، امری غیراخلاقی و غیردینی است.

 بخش هایی از گفت و گوی ابطحی را در ادامه می خوانید:
  • مبانی نظری اعدام‌ها به صورت جدی مورد تردید است، موضعی که جامعه مدرسین گرفته موضع نامبارکی بود، گویا بر محفل اعدام می‌خواهند جشن شادی بگیرند و این بسیار به ضرر جامعه روحانیت است و اگر کسی در جامعه بگوید چرا کسی دیدگاه‌های روحانیت را قبول ندارد، باید در این نوع رفتار‌ها جواب را پیدا کنند.
  • این جریان به نظرم جریانی است که می‌خواهد خود را به عنوان یک جریان غیرمستقل وابسته به حکومت مطرح کند و می‌خواهد حرف خود را از طرف همه روحانیون بزند و این هزینه را برای آن‌ها هم متحمل شود. بیانیه جامعه مدرسین، نهاد روحانیون رسمی و حکومتی را زیر سوال برد.
  • این حجم از اختلاس و دروغ و دزدی را در جامعه می‌بینیم اما در مقایسه با حجاب هیچ واکنش این‌چنینی دیده نمی‌شود و به نظرم اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، ته‌مانده سرمایه روحانیت و دین هم از بین می‌رود.
  • مفهوم این نوع بیانیه‌ها این است که نوعی فشار را به سیستم قضایی بیاورند و اگر سیستم قضایی این فشار را بپذیرد به معنای عدم استقلالش است و اگر نبپذیرد هم ممکن است بحث‌های افراطی‌تری را مطرح کنند.
  • قوه قضاییه وقتی حکم خوبی دستش باشد، خودش را زیر بار فشار‌ها نمی‌بیند، اما عملا این اتفاق رخ نداده است. البته  به نظرم این رویه ادامه پیدا می‌کند چرا که حاکمیت اساسا روش دیگری را جز رفتار‌های خشونت‌آمیز بلد نیست و در نتیجه فاصله جامعه با حاکمیت روز به روز بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

منبع خبر : رویداد 24
منبع: رویداد 24
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!