جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۸۳۵۳

متن پیشنهادی نهایی مذاکره کننده ارشد اروپا برای احیا برجام، آماده امضای طرفین است

متن پیشنهادی نهایی مذاکره کننده ارشد اروپا برای احیا برجام، آماده امضای طرفین است
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات احیای برجام در پاسخ به پرسش خبرنگار سی.بی.اس اظهار داشت: متن توافق براساس مذاکراتی که بین طرفین صورت گرفته و متن پیشنهادی نهایی که از سوی مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها و ایران و آمریکا داده شده آن متن آماده جمع بندی است. تعلل طرف آمریکایی بود که یک بار به بهانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره فرصت سوزی کرده و در حالی که امکان امضای جمع بندی وجود داشت پای کار نیامدند و بار دیگر با بهانه‌های دیگر مثل تحولات داخلی ایران و موضوع اوکراین برای جمع بندی توافق پای کار نیامدند. جمع بندی آماده امضای طرفین است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات احیا برجام اظهار داشت: در اجلاس بغداد ۲ فرصتی فراهم شد برای گفت‌وگوها بین ایران و مذاکره کننده ارشد اروپایی و نشست مهمی بین امیرعبداللهیان با بورل با حضور باقری و مورا برگزار شد. دو ساعت گفت‌وگو در این نشست انجام و در خصوص همه مسائل مرتبط با توافق رفع تحریم‌ها گفت‌وگو شد و جزییات مجددا مرور و جمع بندی مشترک این گفت‌وگو این بود که مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه یابد. جزییات مجددا در این نشست مورد مرور و تبادل نظر قرار گرفت. توافق همچنان روی میز است و پنجره به سمت توافق از سوی ایران باز است البته باید اشاره کنم که متاسفانه رویکرد دولت آمریکا همچنان رویکرد توأم با سرگردانی و عدم تصمیم است. رویکرد آمریکا دوگانه و متعارض است و مواضع آنها منفی است و رفتارشان و پیغام‌هایی که از سوی واسطه ها می‌دهند چیز دیگر است. اگر اقدام سازنده‌ای از سوی طرف مقابل صورت بگیرد زمینه برای جمع بندی توافق و از سرگیری اجرای آن وجود دارد.

به گزارش «فراز»، سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در دیدار امیرعبداللهیان با بورل موضوعات دیگری هم مطرح شد. وزیر خارجه در خصوص مواضع مداخله جویانه برخی از دولت‌های اروپایی در تحولات اخیر داخلی ایران گلایه کرد و این مداخلات غیرمسؤولانه را مردود دانست و نسبت به اقدامات برخی کشورها شدیدا اعتراض کرد و اینکه برخی کشورهای اروپایی با استفاده ابزاری از حقوق بشر به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند اعتراض شد. در خصوص تحولات اوکراین گفت‌وگو و مواضع اصولی ایران یک بار دیگر به بورل منتقل شد. ایران نسبت به اقدامات دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا در حمایت از یک طرف بحران هشدار داد و تأکید کرد ارسال تجهیزات و تسلیحات به یک طرف جنگ کمکی به حل منازعه نمی‌کند. این دیدار فرصت خوبی بود که درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو شود.

کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار سی.بی.اس اظهار داشت: متن توافق براساس مذاکراتی که بین طرفین صورت گرفته و متن پیشنهادی نهایی که از سوی مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف‌ها و ایران و آمریکا داده شده آن متن آماده جمع بندی است. تعلل طرف آمریکایی بود که یک بار به بهانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره فرصت سوزی کرده و در حالی که امکان امضای جمع بندی وجود داشت پای کار نیامدند و بار دیگر با بهانه‌های دیگر مثل تحولات داخلی ایران و موضوع اوکراین برای جمع بندی توافق پای کار نیامدند. جمع بندی آماده امضای طرفین است. در مورد آژانس کار غیرسازنده‌ای کردند. کار سازنده‌ آنها می‌توانست این باشد که از گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس حمایت کنند و اجازه دهند در چارچوب مذاکرات فنی ایران و آژانس اختلافات فنی مورد نظر حل و فصل شود. اقدام غیرسازنده آمریکا با همراهی دو سه کشور اروپایی این بود که قطعنامه به آژانس بردند و روند همکاری فنی را منحرف کردند. توپ در زمین طرف آمریکایی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ایران منتظر اقدام عملی طرف‌های مقابل مشخصا دولت آمریکا برای برگشت به متن توافق شده و جمع بندی توافق و از سرگیری اجرای آن است. اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشانگر وجود تمایل برای توافق است اما برای ایران اقدام و گام عملی طرف مقابل مهم است و منتظریم طرف مقابل گام عملی خود را بردارد. سیاست خارجی ایران به موضوع برجام و از سرگیری توافق گره نخورده است و این موضوع یکی از موضوعات سیاست خارجی ایران است و ایران پایبند به میز مذاکره است و این روند را تا زمانی طرف مقابل ملتزم باشد ادامه می‌دهد.

 
 

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
-
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱
0
حالا اجازه بدید زمستان سخت اروپا تموم بشه بعد
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!