جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۸۲۵۶

انتشار گزارش نهایی حمله به کنگره آمریکا: ترامپ مقصر اصلی است؛ رد صلاحیت شود

انتشار گزارش نهایی حمله به کنگره آمریکا: ترامپ مقصر اصلی است؛ رد صلاحیت شود
شبکه فاکس نیوز از انتشار گزارش 814 صفحه‌ای کمیته تحقیقات ششم ژانویه در ارتباط با حمله هواداران «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره آمریکا خبر داد و نوشت، این گزارش نهایی کمیته تحقیقات است که درست چند روز قبل از کریسمس منتشر شده است.

به گزارش فراز به نقل از فارس، این گزارش 800 صفحه‌ای که بعد از 18 ماه بررسی و تحقیق منتشر شده است به جزئیات یافته‌های این کمیته درباره حادث ششم ژانویه می‌پردازد و مدعی است که رئیس جمهور سابق آمریکا نقش کلیدی در تحریک منجر به این حادثه داشته است. در این گزارش آمده است، عامل مرکزی ششم ژانویه یک نفر بود، دونالد ترامپ که بسیاری دیگر از او پیروی کردند. هیچ یک از حوادث روز ششم ژانویه بدون او اتفاق نمی‌افتاد.

این کمیته که شامل دو جمهوریخواه و هفت دموکرات است این گزارش 814 صفحه ای را براساس اظهارات بیش از 1000 شاهد، اطلاعات به دست آمده از میلیونها سند و 10 جلسه استماع عمومی تهیه کرده است.

فاکس نیوز افزود: این کمیته در گزارش جامع خود همچنین توصیه کرده است که قانون اساسی اصلاح شود و یک بند به متمم چهاردهم آن اضافه شود مبنی بر اینکه افراد مشخص شده در این گزارش، یعنی شخص دونالد ترامپ، نتوانند در آینده قدرت را در اختیار بگیرند.

این گزارش اضافه می‌کند، کمیته حوزه صلاحیت کنگره باید تحت بخش سوم متمم چهاردهم ایجاد یک مکانیسم رسمی را در زمینه اینکه آیا افرادی که نامشان در این گزارش آمده است می‌توانند مناصب و پستهای دولتی و فدرال در اختیار بگیرند یا نه را مورد بررسی قرار دهد. این کمیته معتقد است آنهایی که برای محافظت از قانون اساسی سوگند یاد کرده بودند و سپس در شش ژانویه درگیر این شورش شدند می‌توانند به طور مناسب رد صلاحیت شوند و از تصدی پستها اعم از دولتی و فدرال، نظامی یا غیرنظامی منع شوند.

فاکس نیوز نوشت، این گزارش دو هفته قبل از شروع فصل جدید کنگره آمریکا منتشر شده است جاییکه در مجلس بعدی، جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند داشت.

در نتیجه حمله به کنگره آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2020، که باعث تعطیلی چند ساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، حداقل پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

سال گذشته پس از ناکام ماندن لایحه انجام تحقیقات درباره این حوادث، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا با همکاری چند قانون‌گذار جمهوری‌خواه کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل داده و جلسات متعددی را برگزار و برای مقامات سابق و فعلی آمریکا برای حضور در برابر این کمیته احضاریه فرستادند.

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!