پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۵۷۵۵۲

قالیباف: هدف اصلی دشمن در حوادث اخیر، خدشه وارد کردن به قانون اساسی بود

قالیباف: هدف اصلی دشمن در حوادث اخیر، خدشه وارد کردن به قانون اساسی بود
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه فرهنگ قانون‌گرایی مهم‌ترین زیرساخت نرم‌افزار برای هر جامعه و حاکمیت است، گفت: نمایندگان و کارگزاران نظام بیشتر و پیشتر از هر کسی مکلف به اجرای قانون اساسی هستند.

به گزارش «فراز»، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش قانون اساسی که صبح امروز (شنبه 12 آذر) به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی، در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: همه ما بر موضوع اهمیت قانون اساسی و نقش این قانون در انسجام و وحدت ملی و پیشرفت کشور اتفاق نظر داریم. 

به نوشته تسنیم، وی افزود: نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای تعیین روابط و انسجام بین حاکمیت و مردم و حفظ یکپارچگی کشور پیاده‌سازی قانون اساسی است. هیچ سندی معتبرتر و مورد وثوق‌تر از قانون اساسی در کشور نداریم. بنابراین همه ما با هر گرایش، سلیقه، دین و مذهب و قومیتی داریم ، به قانون اساسی احترام بگذاریم. 

رئیس مجلس گفت: همه ما باید قانون اساسی را میثاق ملی خود بدانیم و اولین نکته‌ای که باید همه توجه کنیم فرهنگ قانون‌گرایی است. قانون و اجرای قانون و فرهنگ قانون‌گرایی مهم‌ترین زیرساخت نرم‌افزاری برای هر جامعه و حاکمیتی است و البته که بیشتر و پیشتر از هر کسی نمایندگان و کارگزاران نظام مکلف به اجرای قانون اساسی هستند. 

قالیباف ادامه داد: همه ما باید بدانیم که دور زدن قانون یا استناد گزینشی به قانون یا تبعیض در اجرای قانون بدترین صدمات و لطمات را به فرهنگ قانون‌گرایی وارد می‌کند، بویژه اگر از جانب مسئولان در اجرای قانون تخلف سر بزند. حتی دور شدن از قانون به انگیزه روان شدن کار و زودتر رسیدن به انجام کار باز هم آسیب‌های زیادی دارد که به صرفه ما نبوده و نخواهد بود. 

وی افزود: به بهانه اینکه مشکلی را قصد داریم حل کنیم و موضوع را زودتر پیش ببریم و حقی را به حقدار بدهیم، نباید از قانون گریز کنیم که کاری غیرعقلانی است. در اهمیت قانون اساسی ما همین بس که در حوادثی که همین روزها شاهد آن هستیم، هدف اصلی دشمن خدشه وارد کردن به اصول قانون اساسی بوده است. 

رئیس مجلس تصریح کرد: امروز دشمن انسجام و وحدت ملی، یکپارچگی سرزمینی و همه ویژگی‌های قانون اساسی و میثاق ملی ما را مورد هجمه قرار داده و ما باید بدانیم که برنامه دشمن علیه هویت و امنیت ملی و پیشرفت ما است و وظیفه همه آنهایی که دل در گرو ایران عزیز دارند این است نهایت تلاش خود را برای اجرای تمام عیار قانون اساسی به کار گیرند چرا که این کار  باطل السیر برنامه دشمن علیه پیشرفت ما است. 

وی با اشاره به تمرد برخی گروه‌های سیاسی از قانون اساسی خاطرنشان کرد: در همین دهه‌های گذشته وقتی که یک نگاهی می‌کنیم، برخی دسته‌ها و نیروهای سیاسی را می‌بینیم که با قانون اساسی در افتادند یا اینکه خواهان تجدید نظر در قانون اساسی بودند یا از اجرای قانون اساسی طفره می‌روند و شاید هم بهانه آنها این باشد که بگویند این قانون اساسی کارآمد نیست. باید همه ما بدانیم که قانون اساسی میثاق ملی همه ما است، چرا که ارزش‌های ما از جمله اسلامیت و جمهوریت و امنیت در قانون اساسی متجلی شده است. البته که باید توجه داشته باشیم که همه ابعاد قانون اساسی را به طور متوازن باید اجرا کنیم تا قانون اساسی کارآمدی خود را به نمایش بگذارد.

قالیباف با بیان اینکه این سخن درستی است که ما هنوز از همه ظرفیت‌‌های قانون اساسی استفاده نکردیم، عنوان کرد: ما به این قانون در همه قلمروهایی که به آن پرداخته شده توجه نکردیم و به بخشی از آن یا هنوز عمل نکرده‌ایم یا آن طور که باید و شاید نپرداخته‌ایم. بنابراین راهکار نجات‌دهنده برای ما اجرای کامل و متوازن و بدون تحریم و انحراف قانون اساسی است. قانون اساسی حلال مشکلات ما در ابعاد مادی و معنوی است. 

وی افزود: در بحث حکمرانی نو که نکاتی را خدمت مردم عزیزمان عرض کردم بر همین نکته تاکید دارم که  تمرکز ما باید بر اجرای قانون اساسی باشد نه در تغییر مفاد آن. باید بدانیم که حکمرانی یک امر ملی است نه یک شعار سیاسی که با خواستن یا نخواستن یک گروه یا جناح سیاسی تعیین تکلیف شود و باید بدانیم کارآمدی ارزش اصلی حکمرانی است. تا زمانی که به کارآمدی یک پاسخ روشن و مشخص ندهیم و قدرت حل مسئله را پیدا نکنیم قادر نیستیم به مسئله حقوق اساسی مردم پاسخ بدهیم. 

رئیس مجلس با بیان اینکه در فصل سوم قانون اساسی به حقوق مردم و رابطه آن با کارگزاران و حاکمیت اشاره شده است، گفت: هر کسی که مدعی این باشد که بخواهد حقوق عامه را احیا کند و پیش ببرد، بدون شک قانون اساسی مهمترین و بالاترین سند برای این کار است و اولین حق مردم حفظ کرامت آنها است. اولین حق مردم این است که ما یک زندگی خوب در سایه دین به کارآمدترین شکل بسازیم و این را مردم در همه شئونات زندیگی‌شان ببینند.بدون شک فقر و فساد و تبعیض در تضاد با کرامت و منزلت انسان‌ها است.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدالله
-
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱
0
چقدر هدف برای دشمن تولید میکنن!
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!