پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۷۴۰۵

یک پژوهشگر حوزه جمعیت: ۴۰۰ هزار نفر در تجرد قطعی به سر می‌برند

صالح قاسمی یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: طبق آماری که در اختیار داریم افرادی که در تجرد قطعی به سر می‌برند به ۴۰۰ هزار نفر رسیده اند که ۳۰۰ هزار نفر زن و ۱۰۰ هزار نفر مرد هستند. او گفت: مجرد قطعی به افرادی می‌گویند که به سن بالای ۵۰ سال رسیده اند، اما هرگز ازدواج نکرده اند.

صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت در خصوص آمار تجرد قطعی در کشور گفت: مجرد قطعی به افرادی می‌گویند که به سن بالای ۵۰ سال رسیده اند، اما هرگز ازدواج نکرده اند، طبق آماری که در اختیار داریم این افراد به ۴۰۰ هزار نفر رسیده اند که ۳۰۰ هزار نفر زن و ۱۰۰ هزار نفر مرد هستند.

وی در خصوص علت میل افراد به مجرد ماندن گفت: متأسفانه در دهه ۶۰ و ۷۰ کشور ما با بحران مضیقه ازدواج روبه رو شد، زیرا تعداد مرد‌هایی که در سن مقابل خانم‌ها برای ازدواج وجود داشته باشد، کم شد.

قاسمی تصریح کرد: این امر سبب شد تا فرصت ازدواج از خانم‌ها سلب شود، اما امروزه در کشور با بحران مضیقه ازدواج رو‌به رو نیستیم.

این پژوهشگر حوزه جمعیت، به تأثیر کمالگرایی در مجرد ماندن اشاره کرد و گفت: برخی از فرهنگ‌های غلط و فرآیند‌های مهندسی نشده مانند تحصیلات عالی و اشتغال معمولاً میل خانم‌ها به ازدواج را کم می‌کند چرا که استاندارد‌ها و سطح توقع آن‌ها در مقوله ازدواج بالا می‌رود.

وی ادامه داد: تجرد قطعی علاوه بر ریشه‌های جمعیت شناختی یعنی ایجاد تعادل در تعداد فرزندان دختر و پسر، ریشه‌های فرهنگی نیز دارد یعنی به دلیل فرهنگ سازی‌های نادرست که استاندارد‌های ازدواج را افزایش می‌دهد در فرصت مناسب ازدواج نمی‌کنند و در معرض تجرد قطعی قرار می‌گیرند.

۱۳ درصد از خانواده‌های ایرانی تک نفره اند

قاسمی به تفاوت تجرد قطعی با تجرد اختیاری اشاره کرد و افزود: تجرد اختیاری یعنی افرادی که با اختیار خود تصمیم به ازدواج ندارند و و بنا دارند مجرد زندگی کنند. در حال حاضر در ایران ۲۵ میلیون خانوار داریم که بر اساس داده‌ها از این آمار نزدیک به ۱۳ درصد خانوار تک نفره داریم، یعنی خانواده‌هایی که تعداد اعضای آن‌ها به دلیل هرگز ازدواج نکردن، طلاق یا فوت همسر، یک نفره باقی مانده است.

وی تصریح‌کرد: از ۱۳ درصد نام‌برده، ۴ درصد را افرادی تشکیل می‌دهند که تجرد اختیاری دارند، اما ۹ درصد باقی مانده کسانی هستند که تمایل به ازدواج دارند، اما امکان ازدواج برای آن‌ها وجود ندارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر نگاه کنیم، تعداد جوانانی که در سنین متعارف ازدواج تصمیم اختیاری برای تجرد دارند، زیاد نیست و حتی بیش از دو درصد از کل خانوار را تشکیل نمی‌دهد. طبق آمار، این افراد حداکثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر می‌شوند که این تعداد در مقابل سایر گروه‌ها آمار چشم گیری نیست.

نگرش‌های فرهنگی را در جامعه تغییر دهیم

این پژوهشگر در پایان به اهمیت مسائل فرهنگی و فردیت افراطی بر تجرد قطعی اشاره کرد و گفت: در راه حل برای کاهش آمار تجرد قطعی، مسائل اقتصادی و فرهنگی دخیل هستند چه بسا که نگرش‌های فرهنگی و سبک زندگی، تأثیر گذارتر از مسائل اقتصادی است.

وی تأکید کرد: انسان بر اساس روح حاکمی که در دنیا شکل گرفته متمایل بر فردیت و فرد‌گرایی افراطی شده و همه چیز را در منیت می‌بیند، در قانون جوانی جمعیت، راهکار‌های اقتصادی وجود دارد که تا حدودی اجرا شده، اما در کنار آن باید در پیوست‌های رسانه‌ای و فرهنگی تلاش کنیم تا اصالت و اهمیت خانواده و تشکیل خانواده در ایران پا بر جا بماند.

 

 

منبع خبر : برنا
منبع: برنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!