جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۵۶۸۷۵

سیگنال مثبت اردوغان به بشار اسد

سیگنال مثبت اردوغان به بشار اسد
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که پیشتر برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه، ابراز تمایل کرده بود، تصریح کرد که پس از انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه، امکان بازنگری در روابط با سوریه وجود دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، امروز (پنجشنبه، ۱۷ نوامبر)، تصریح کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است در ژوئن سال آینده برگزار شود، احتمالا درباره روابط با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بازنگری می‌کند.

وی در هنگام بازگشت از نشست گروه ۲۰ در اندونزی، در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با رئیس‌جمهور سوریه گفت: «هیچ نارضایتی یا اختلاف ابدی در سیاست وجود ندارد».

به نوشته المیادین، اردوغان اعلام کرد: پس از انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه، می‌توانیم درباره روابط با دمشق بازنگری کنیم.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما می‌خواهیم برگزاری دیدار‌های مکرر میان طرف‌های روسی و آمریکایی در ترکیه را تضمین کنیم. طبق اطلاعاتی که به دست آمده، آمریکا و روسیه قصد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را ندارند».

وی تصریح کرد: «روسیه و ایالات متحده آمریکا درباره امتناع از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توافق دارند».

اخیرا گزارش‌ها و اخبار متعددی از پیشرفت در روند گفت‌وگوی سوریه و ترکیه و عادی‌سازی روابط میان دو طرف منتشر می‌شود. علاوه بر ابراز تمایل افراد نزدیک به اردوغان به ازسرگیری روابط با دمشق، خود نیز چندی پیش در پراگ برای دیدار با همتای سوری خود ابراز تمایل کرد و گفت که در «زمانی مناسب» تمایل دارد که با بشار اسد دیدار کند.

اردوغان گفت: «تا اینجای کار چنین دیداری در دستور کار نیست. اما نمی‌توانم بگویم که دیدار با بشار اسد برای من غیرممکن است. وقتی که زمان مناسب فرا برسد می‌توانیم با رئیس‌جمهور سوریه هم دیدار کنیم».

برخی از تحلیلگران، تمایل دولت ترکیه برای بهبود روابط با سوریه بعد از ۱۱ سال بحران‌آفرینی و حمایت از گروه‌های تروریستی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در سال آتی میلادی ربط می‌دهند. این تحلیلگران می‌گویند آنکارا در تلاش است خودش را از سوریه خارج کند و موضوع آوارگان سوری را که موجب نارضایتی مردم ترکیه شده را حل و فصل کرده و آن‌ها را به کشورشان باز گرداند.

در این میان دولت سوریه نیز بار‌ها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

 
 

 

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!