جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۵۶۵۰۱

۸ راز درباره بدن انسان که احتمالاً تا به حال به آن‌ها فکر نکرده‌اید

۸ راز درباره بدن انسان که احتمالاً تا به حال به آن‌ها فکر نکرده‌اید
علیرغم همه ی پیشرفت هایی که علم تاکنون داشته، هنوز اندام های جدیدی در بدن انسان کشف می شود، مثل اندام های تولیدکننده ی بزاق دهان که به تازگی یافت شده اند. ویژگی های بدنی متعددی هست که تنها تعداد معدودی از افراد از آن ها برخوردارند، امری که منحصر به فرد بودن بدن ما را ثابت می کند.

۱- زبان کوچک شکاف دار

 

به آن تکه گوشتی که در انتهای حلق ما آویزان است، زبان کوچک گفته می شود و وظیفه ی مهمی برعهده دارد که کمک به خوردن و آشامیدن است. با این حال، زبان کوچک ۲ درصد از مردم دنیا در اتفاقی نادر، شکاف دار یا دو شاخه است. این ویژگی اغلب ارثی است و می تواند باعث دشوار شدن بلع و تکلم شود. در موارد شدید، توصیه به انجام درمان یا عمل می شود.

۲- پرزهای چشایی بیشتر

برخی افراد با تعداد پرزهای چشایی بیشتری نسبت به سایرین متولد می شوند که به آن ها سوپر تیستر یا اَبَر چشنده می گویند. کسانی که از این توانایی برخوردارند به مزه های تلخ در مواد غذایی مانند قهوه، شکلات، کلم بروکلی و غیره، حساس اند. نزدیک به ۲۵ درصد از افراد با این ویژگی متولد می شوند و احتمال برخورداری از این ویژگی در زنان بیشتر از مردان است.

۳- انگشتان بی ناخن

تصور انگشتان دست ها و پاهایمان بدون ناخن ترسناک است، اما برخی افراد اینگونه متولد می شوند. آنونشیای مادرزادی، یک مشکل نادر است که باعث می شود فرد بدون ناخن هم در دست ها و هم در پاها متولد شود. با این حال، این مشکل تأثیری بر سلامت فرد ندارد و گاهی تنها بعضی انگشتان دست یا پا ناخن ندارند.

۴- استخوان های غیر قابل شکستن

تعداد بسیار اندکی از افراد استخوان های به شدت متراکمی دارند. این جهش ژنتیکی در سال ۱۹۹۴ کشف شد، زمانی که یک مرد بدون هیچ آسیبی از یک تصادف رانندگی نجات یافت. استخوان های افراد برخوردار از این ویژگی، در برابر شکستگی مقاوم اند و حتی امکان جایگزینی مواد معدنی قدیمی درون استخوان های آن ها و طراحی مجددشان وجود دارد.

۵- سوراخ کوچک نزدیک گوش

یک ویژگی عجیب که برخی مردم از آن برخوردارند، سوراخ کوچکی است که در نزدیکی گوش آن ها قرار دارد. این سوراخ که به آن سینوس جلوی گوش یا سوراخ ریز مادرزادی گوش گفته می شود، در اغلب موارد بی ضرر است و هیچ کاربرد خاصی ندارد.

۶- دیدن رنگ های بیشتر

کسانی که به تتراکرومی دچارند، از ویژگی نادر دیدن رنگ های بیشتر برخوردارند. در درون چشم های همه ی ما گیرنده های نوری ای وجود دارد که در دیدن نور و رنگ ها به ما کمک می کنند.

یک فرد معمولی می تواند از طریق ۳ گیرنده ی نوری رنگ ها را ببیند، مثل آبی، سبز و قرمز. اما کسانی که از این ویژگی برخوردارند، می توانند از طریق ۴ گیرنده ی نوری ببینند. احتمال برخورداری از این ویژگی در زنان بیشتر است و نزدیک به ۱۲ درصد آن ها این ویژگی را دارند.

۷- بدبویی مداوم بدن

بدبویی مداوم بدن که به آن سندرم بوی ماهی یا تری متیل آمینوری هم گفته می شود، یک مشکل نادر است که تنها حدود ۱۰۰ مورد از آن به ثبت رسیده است. بدن انسان حاوی ماده ای شیمیایی به نام تری متیل آمین است که بویی ماهی مانند دارد.

این ماده شیمیایی در فرآیند سوخت و ساز بدن یک فرد معمولی به راحتی پردازش می شود، اما بدن بعضی افراد این توانایی را ندارد. در نتیجه، این ماده شیمیایی در بدن آن ها انباشته می شود و بویی ماهی مانند از طریق عرق یا نفس آن ها متصاعد می کند.

۸- پرمویی

گرچه در فیلم ها و قصه ها درباره ی گرگینه ها شنیده ایم، اما یک مشکل پزشکی هست که شما را به این باور می رساند که این موجودات واقعاً وجود دارند. پرمویی که به آن سندرم گرگینه هم می گویند، رشد افراطی مو در سرتاسر بدن است. این مشکل به قدری نادر است که تنها ۵۰ مورد از آن به ثبت رسیده است. علت بروز این مشکل روشن نیست اما عمدتاً ارثی است و می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد.

 

منبع خبر : روزیاتو
منبع: روزیاتو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!