جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۵۱۴۲

افشای فایل صوتی برلوسکونی برای پوتین دردسر شد

افشای فایل صوتی برلوسکونی برای پوتین دردسر شد
در یک فایل صوتی افشا شده، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا می‌گوید که اخیرا با ولادمیر پوتین هدایا و نامه‌های محبت آمیزی رد و بدل کرده است.

در این فایل صوتی که خبرنگار روزنامه ایتالیایی لاپرس آن‌را شنیده، برلوسکونی می‌گوید که ماه گذشته و برای تولد ۸۶ سالگی خود ۲۰ بطری ودکای روسی و به همراه یک نامه محبت‌آمیز تبریک از ولادمیر پوتین دریافت کرده است. 

نخست وزیر پیشین ایتالیا که رهبری حزب فورتزا ایتالیا را برعهده دارد بخشی از ائتلاف جریان دست راستی جورجا ملونی است که توانست در انتخابات ماه گذشته در این کشور پیروز شود. در این فایل صوتی برلوسکونی در ادامه توضیح می‌دهد که در پاسخ به پوتین یک نامه «به همان اندازه محبت‌آمیز» به همراه چندین بطری شراب «لامبروسکو» برای رئیس جمهوری روسیه ارسال کرده است. 

حزب فورتزا ایتالیا به سرعت در بیانیه‌ای این موضوع را انکار و تاکید کرد که برلوسکونی در دیدار با اعضای این حزب بخشی از خاطرات قدیمی خود را در خصوص روابطش با پوتین تعریف کرده است. برلوسکونی از دیرباز و زمانی که به عنوان نخست وزیر ایتالیا در قدرت حضور داشت روابط نزدیکی با ولادمیر پوتین داشته است. 

هرچند حزب فورتزا ایتالیا مدعی است که اظهارات برلوسکونی مربوط به خاطرات گذشته است اما در این نوار او در خصوص تحولات اوکراین هم سخن می‌گوید و با صراحت از حمایت نظامی ایتالیا از اوکراین ابراز نگرانی می‌کند. برلوسکونی در این خصوص می‌گوید: «از موضع سخت ایتالیا در برابر مسکو بسیار بسیار نگران هستم.» 

 

او همچنین ادامه می‌دهد: «وزرای روسیه گفتند که ما در حال حاضر در وضعیت جنگ با آنها هستیم زیرا ما به اوکراین تسلیحات و بودجه می‌دهیم. البته من نمی‌توانم این نظرات خود را به صورت علنی بیان کنم چرا که در آن صورت در مطبوعات به آن پرداخته می‌شود و فاجعه رخ خواهد داد.» 

انتشار این فایل صوتی کار را برای ائتلاف دست راستی خانم ملونی را که قرار است به زودی کار تشکیل دولت جدید در ایتالیا را برعهده بگیرد دشوار کرده است. خانم ملونی روز پنجشنبه ۲۰ اکتبر به برلوسکونی و حزب فورتزا ایتالیا هشدار داد در صورتی که چنین مواضعی در قبال روسیه و جنگ اوکراین داشته باشد جایی در کابینه آتی نخواهند داشت. 

تهدید خانم ملونی در حالی مطرح می‌شود که او خوب می‌داند با توجه به برتری شکننده ائتلاف دست راستی او به حضور و حمایت حزب برلوسکونی در پارلمان برای تشکیل دولت آتی نیاز دارد. 

همچنین از سوی دیگر متئو سالوینی، دیگر متحد ملونی در ائتلاف دست راستی هم از دیگر کسانی است که همواره پوتین را مورد تحسین قرار داده است. آقای سالوینی درست دو روز پیش از انتخابات در یک گفتگوی تلویزیونی گفته بود که پوتین تنها به دنبال این بود که زلنسکی را با دولتی متشکل از مردم شریف اوکراین جابه جا کند.» سالوینی همچنین بارها در طول فرآیند انتخاباتی از هزینه‌های بالایی که ایتالیایی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین می‌پردازند انتقاد کرده بود. 

برلوسکونی همواره روابط نزدیکی با ولادمیر پوتین داشته استAlexei Druzhinin/Sputnik

در عین حال نگرانی‌هایی در اروپا و ایتالیا در خصوص رویکرد شخص ملونی در قبال روسیه و جنگ اوکراین وجود دارد. ریشه‌های فاشیستی ملونی و حزب برادران ایتالیا و همچنین تحسین‌هایی که او پیشتر نسبت به بنیتو موسولینی، دیکتاتور ایتالیا در زمان جنگ جهانی انجام داده بر میزان نگرانی‌ها در خصوص رویکرد دولت آتی در قبال روسیه و اوکراین افزوده است. 

با این حال خانم ملونی پس از انتخابات در تماس با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که دولت آتی ایتالیا همچنان بر حمایت از کی‌یف در مقابل تهاجم نظامی روسیه متعهد خواهد ماند. 

حزب فورتزا ایتالیا پس از انتشار فایل صوتی برلوسکونی در بیانیه‌ای مدعی شده که موضع این حزب در خصوص درگیری اوکراین و مسئولیت روسیه برای همه شناخته شده و رویکرد این جریان سیاسی با موضع اروپا و ایالات متحده همخوانی دارد. 

در عین حال بسیاری بیم این را دارند که نگاه برلوسکونی، سالوینی و البته شخص ملونی باعث شود تا سیاست‌های تند دولت کنونی ایتالیا یعنی ماریو دراگی در قبال روسیه تضعیف و رم وارد دوره جدیدی از مناسبات نزدیک با کرملین شود.

 

منبع خبر : یورونیوز
منبع: یورونیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!