جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۴۸۸۷

پنجمین کنفرانس بین المللی «مدیریت دانشی» با رویکرد «حاکمیت نوآوری» برگزار شد

پنجمین کنفرانس بین المللی «مدیریت دانشی» با رویکرد «حاکمیت نوآوری» برگزار شد
انجمن مدیریت ایران پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی را با رویکرد حاکمیت نوآوری و با اهداف ارتقای دانش مدیران از طریق انجام دادن پژوهش‌های نوآورانه دانشی، ارتقای عملکرد سازمانی در حوزۀ مدیریت دانشی و تعامل و گفتگو در زمینۀ آخرین یافته‌های حاکمیت نوآوری در سازمان دانشی، در تاریخ 20مهر1401 با همکاری و مشارکت دانشگاه خاتم در محل این دانشگاه برگزار کرد.

در این همایش که به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، رویکردهای نوآورانه، ابعاد و فرآیندهای فرهنگ نوآوری، مدل‌های دانشی حکمرانی خوب، کاربرد‌های مدیریت نوآوری، تحولات انتقال چابک دانش سازمانی، زنجیرۀ ارزش در مدیریت دانشی و پویایی دانش به‌سوی خرد عملی، به‌عنوان محورهای کنفرانس موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و دست‌آوردهای پژوهشگران در این راستا مطرح شد.

 

ایجاد یک ساختار نظام‌مند تحت‌عنوان «نظام حاکمیت نوآوری» ضروری است
در آغاز همایش، مجید قاسمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و رئیس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران ضمن خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به حضار در سالن و شرکت‌کنندگان مجازی، سخنرانی خود را در خصوص «حاکمیت نوآوری به سوی خرد عملی» آغاز و بیان کرد: «اگر بخواهیم در این حوزه به توفیقات کشور نگاهی بیندازیم، طبق سند چشم‌انداز بیست‌ساله، جامعه باید برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری باشد. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بلافاصله بعد از بند یک، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید آمده است.»
رئیس دانشگاه خاتم با بیان اینکه ما در موضوع سرمایۀ انسانی رتبۀ 54 دنیا را داریم و در موضوع زیرساخت نوآوری، در رتبۀ یازدهم جهان، حاکمیت نوآوری را موضوعی جامع عنوان کرد و افزود: «ایجاد یک ساختار نظام‌مند تحت‌عنوان «نظام حاکمیت نوآوری»، برای سازمان‌دهی عملکردِ همه فرآیندهای مرتبط با نوآوری، ضروری به‌نظر می‌رسد که می‌تواند به‌صورت اساسنامه، نوآوری را به‌عنوان یک طرز تفکر و یک شایستگی اصلی، در کل سازمان نشان دهد و برای توسعۀ ارزش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های ابتکاری در اختیار مدیریت عالی سازمان قرار گیرد.»
او در بخش دیگری از سخنرانی خود نظریات اندیشمندانی مثل گالبرایت، دشامپس و نلسون در خصوص حاکمیت نوآوری و ساختار سطوح اختیار را بیان کرد و در ادامه از عدم توسعه فرهنگ نوآوری و نگاه به آن به‌صورت یک عامل هزینه‌زا و کاهنده سود، رهبری عجولانه و همچنین عدم برخورداری سازمان‌ها از زیست‌بوم نوآوری به‌عنوان چالش‌های نوآوری یاد کرد و در ادامه گفت: «زیست‌بوم نوآوری، مجموعه‌ای است در حال تکامل که نتیجۀ تلفیق زیست‌بوم دانش و زیست‌بوم کسب‌وکار است و می‌توان با تولید و بهره‌برداری از دانش و منابع برای مشتریان و روابط تجاری و جهانی اعم از رقابتی و مشارکتی، به نوآوری دست یافت.»
مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به آیۀ شریفۀ «آنان که سخن را می‌شنوند و از نیکوترین آن‌ها پیروی می‌کنند، اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده و اینان همان خردمندانند» (18 سورۀ زمر) و فرمایش امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) که «عاقل کسى است که بتواند هر چیزى را در جاى خودش به کار ببرد» و همچنین با نگاه به تعاریف فلاسفه ایرانی و حکمای غربی، خرد را برخورداری از دانش، شعور، فهم، تجربه، بصیرت اکتسابی و فهم ذاتی تعریف کرد و هدف از آن را دست‌یابی به تعالی انسانی و خیر عمومی دانست. وی با اشاره به تفاوت‌های دانش و خرد، افزود: «دانش صرفاً انباشت اطلاعات است و ماهیت انتخابی دارد، اما خرد توانایی نگاه‌کردن و درک چیزها از منظری عمیق‌تر است و جامعیت دارد. دانش منجر به درک موضوعی خاص می‌شود. اما خرد قدرت تشخیص و استدلال ایجاد می‌کند.» او ادامه داد: «برای تحقق خرد عملی در رهبری سازمان‌ها اول باید هدف مشخص و الهام‌بخش باشد و سازمان ضمن برخورداری از رهبران و مدیران خردمند، سرمایۀ انسانی خردمندی داشته باشد. رهبر سازمان می‌بایست ویژگی‌های مشورت‌پذیری، خودآگاهی و خودکنترلی، قضاوت درست و مدیریت تنش‌ها را در خود تقویت کند و در موقعیت‌های حساس کار و زندگی این خرد را مورداستفاده قرار دهد.»
رئیس هیأت‌مدیره انجمن مدیریت ایران در بخش پایانی سخنان خود خرد عملی را ترکیبی از دانش صریح و دانش ضمنی و موضوعی در میانۀ نوآوری و مسئولیت‌پذیری توصیف کرد و گفت: «در سال‌های اخیر در بحث خرد عملی، مسئولیت‌پذیری هم اضافه شده و تأکید زیادی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی گردیده است؛ خرد عملی هماهنگ‌کنندۀ خواسته‌های به‌ظاهر ناسازگار مسئولیت‌پذیری و نوآوری در فرآیند نوآوری مسئولانه است. باید بتوانیم از انبوه دانشی که در دست‌رس است استفادۀ درست کنیم و در آن غرق نشویم.»
در ادامۀ کنفرانس دکتر برندنر (Andreas Brandner) رئیس انجمن مدیریت دانش اتریش سخنرانی خود را پیرامون موضوع «حاکمیت دانش: نقش‌ها و مسئولیت توزیع شده در مدیریت دانش مبتنی بر سازمان و جامعه» به‌صورت ویدئویی ایراد کرد.
محسن قدمی، مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت نیز در ادامه به‌تشریح موضوع «تبیین رابطۀ مدیریت دانایی هالستیک با اقتصاد نوآوری» پرداخت و دست‌آوردها و نقطه‌نظرهای جدید مبتنی بر این موضوع را بیان کرد.
از جمله موضوعات دیگر مطرح‌شده در این همایش می‌توان به «زنجیره ارزش در مدیریت دانشی» و «مدیریت نوآوری باز و مدیریت دانشی» اشاره کرد که به‌ترتیب توسط روح‌الله تولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه و حسام زندحسامی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات موردبحث و بررسی قرار گرفت و دست‌آوردهای دانشی مرتبط با این حوزه‌ها بیان شد.
در ادامه کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی نشست علمی با محوریت «حاکمیت نوآوری با رویکرد مدیریت دانشی تحولی» به ریاست آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، برگزار شد. در این نشست محمد حسن‌زاده، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس درمورد موضوع «کارکردهای مدیریت دانشی تحولی بر تسریع نوآوری در کسب‌وکارها»، حبیب کراری، مدرس دانشگاه امیرکبیر و خواجه نصیر، درخصوص «نوآوری مدیریت دانشی در جامعه» صحبت و پیام حقیقی بروجنی، مدرس و مشاور مدیریت، «نقش مدیریت دانشی در ارتقای کارکرد نظام ملی نوآوری» را مطرح کردند. در این نشست ضمن بیان موضوعات مطرح‌شده ابعاد مختلف آن‌ها موردبررسی و تبادل‌نظر اساتید و صاحب‌نظران حاضر قرار گرفت.

 

یادگیری نوآوری و خلاقیت را باید از دوران ابتدایی شروع کرد
سخنرانی اختتامیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی با حضور دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش کشور ایراد شد. وی با اشاره به اینکه این کنفرانس بی‌تردید علاوه بر همت و هم‌وغمی که پشت آن است، بر پایۀ یافته‌های علمی نوین، ابزارهای جدید و روش‌های نو برگزار شده، دربارۀ پیاده‌سازی شاخص‌های مطرح‌شده در این کنفرانس گفت: «برای اجرای این موارد در سازمان‌ها زمان زیادی لازم است و باید دنبال بهترین بستر برای پیاده‌سازی این اهداف باشیم. یادگیری نوآوری و خلاقیت را باید از دوران ابتدایی شروع کرد.» او افزود: «تجربۀ من دربارۀ زمانی که مسئول برنامه و بودجۀ آموزش‌وپرورش بودم این است که وقتی بر اساس علم کار می‌کردیم، نتیجه می‌داد و بودجۀ سال بدون کسری بود. یکی از معیارهای اصلی GDP ارزش‌افزوده است و ما محاسبه کردیم و دیدیم ارزش افزوده دورۀ ابتدایی از همۀ بخش‌های صنعت منهای معدن بیش‌تر است. بنابراین باید روی این موضوع کار و به خود کودک توجه کرد، نه اینکه نگاه ما این باشد که باید پزشک، مهندس یا هنرمند شود.»
نوری ادامه داد: «ما می‌گوییم کودک پژوهشگر است و بگذارید کشف کند. بهتر است او را در مقابل فرصت‌های یادگیری قرار دهیم. ما از ابتدا نوآوری و مدیریت دانش را در کودکان کور می‌کنیم و از بین می‌بریم. هر معلمی که آمد و به ما شخصیت داد، ما در آن حوزه رشد کردیم. باید زمینۀ مدیریت دانش، علاقه و زیست‌بوم کودک را بشناسیم. برای او اراده و اختیار قائل شویم، چنان که شهید بهشتی اولین اصل در تعلیم و تربیت را آزادی می‌داند. در این صورت کودک مهارت پیدا می‌کند و آن را در حوزۀ مسئولیت اجتماعی به کار می‌برد.»
وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به اینکه در مجموعه‌های مدیریتی ما، مدیریت دانشی نهادینه نشده است، بیان کرد: «مجموعه‌های ما به‌جای اینکه پیشرو باشند، پیرو هستند. در دنیا کشورهایی که توانستند نظریه‌های مدیریتی را ارائه کنند، پیشرفت کردند. ما امسال بر المپیادها متمرکز شدیم و توانستیم 20 مدال طلا دریافت کنیم. از نظر علمی بار اضافی به دانش‌آموزان داده نشد، تنها به آن‌ها توجه اجتماعی و فرهنگی کردیم.»
بیانیۀ نهایی این رویداد در بخش پایانی این همایش، توسط دکتر آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس قرائت شد و در این بیانیه به مواردی مانند «خرد عملی در گرو تعهد و پای‌بندی به ارزش‌‌های اخلاقی»  «به‌کارگیری شاخص‌ها و ابزارهای نظارت بر نوآوری» «به کارگیری و فناوری‌های نوین» و «ارزش واقعی در بیشینه کردن توانمندی و ظرفیت انسان‌ها در مسیر خردمندی و خردورزی » تأکید شده بود.
گفتنی است در بخش اهدای جوایز، از 28 شرکت که در فرآیند ارزیابی پنجمین جایزۀ مدیریت دانشی شرکت نمودند تقدیر به عمل آمد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) به‌عنوان برنده تندیس زرین و شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، گسترش انرژی پاسارگاد و فولاد سیرجان ایرانیان به‌عنوان برندگان تندیس سیمین اشاره کرد.
متن کامل بیانیه و لیست کامل برندگان جوایز جهت اطلاعات بیشتر در لینک‌های ذیل درج شده است.

 

منبع خبر : بانک پاسارگاد
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!