پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۴۴۳۹

این خوراکی‌ها را قبل از خواب نخورید!

این خوراکی‌ها را قبل از خواب نخورید!
بسیاری از افراد تمایل به خوردن سوسیس و کالباس و به‌عبارتی انواع فست‌فود در وعده شام دارند اما این انتخاب معایب بسیاری دارد.

یکی از توصیه‌های مهم تغذیه ای این است که از غذا خوردن نزدیک ساعت خواب پرهیز شود زیرا زمینه‌ساز اختلالات گوارشی خواهد شد. علاوه بر تاثیر منفی بر ریتم خواب، تجمع چربی در بدن نیز پیامدهای این عادت غذایی اشتباه است.

از همین‌رو، بعضی از خوراکی‌ها به‌دلیل بروز تاثیراتی نظیر چاقی و اختلالات گوارشی بهتر است در فاصله کوتاه تا خواب مصرف نشوند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

 

شیرینی­ جات

 

به‌رغم تاثیرات شکلات، آبنبات، بیسکوئیت و دیگر شیرینی جات بر سلامتی به‌خصوص اضافه‌وزن، به‌سختی می‌توان از لذت خوردن این خوراکی‌‌ها دست کشید. اما در کنار مصرف متعادل نباید شب میل شوند. اولین علت اینکه شکر موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود که زمینه بروز اختلالات خواب را در پی دارد. همچنین شکر وابستگی شدید ایجاد می‌کند و خوردن شیرینی‌جات در شب می‌تواند تمایل به دیگر خوراکی‌های شیرین را طی روز افزایش دهد. از طرفی، شکر به سلامت دندان‌ها آسیب می‌رساند و باقیماندن ذرات شکر لابلای دندان‌ها طی چند ساعت خواب زمینه رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی را تسهیل می‌کند.

 

سوسیس و کالباس

 

بسیاری از افراد تمایل به خوردن سوسیس و کالباس و به‌عبارتی انواع فست‌فود در وعده شام دارند اما این انتخاب معایب بسیاری دارد. در وهله اول باید اشاره کرد که این محصولات غذایی حاوی مقدار زیادی سدیم است که می‌تواند منجر به احساس نفخ و احتباس آب بدن شود. به علاوه، گوشت‌های فرآوری‌شده جزء اصلی این محصولات است که در تهیه آنها مقدار زیادی افزودنی‌های غذایی و مواد نگهدارنده به‌کار می‌رود. از مقدار بالای چربی نیز نباید غافل شد که می‌تواند عامل جدی اضافه وزن شود.

 

غذاهای سرخ‌شده

 

جای تعجب نیست که در مصرف غذاهای سرخ‌شده به‌دلیل چربی بالا نباید زیاده‌روی کرد. گرچه مصرف مداوم این غذاها از جمله مهم‌ترین علت های بیماری‌های مزمن و قلبی‌عروقی است اما باید دانست که خوردن غذاهای سرخ‌شده در شب می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد. این غذاها با احساس سنگینی همراه است که در نتیجه به‌خواب‌رفتن مشکل می‌شود. البته سوزش معده و سوءهاضمه نیز از دیگر پیامدهاست که روند خواب را مختل می‌کند. بنابراین، بهتر است شام به‌روش بخارپز یا کبابی آماده شود.

 

خوراکی‌های سرشار از ویتامینC

 

ویتامینC یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که برای سلامت نقش اساسی دارد. این ویتامین در بسیاری از عملکردهای بدن به‌خصوص تشکیل لخته کلاژن و جذب آهن موثر است. در کنار این خواص، مصرف منابع سرشار از ویتامینC توصیه نمی‌شود زیرا اسیدیته مرکبات موجب سوزش معده و سوءهاضمه می‌شود. همچنین، قند موجود در میوه بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد این ویتامین ادرار را افزایش می‌دهد که منجر به بیدار شدن مکرر و اختلال در خواب می‌شود. از این رو، در صورت تمایل به مصرف میوه در شب، سیب و موز بهترین انتخاب ها هستند.

 

پنیر

 

خوردن پنیر در شب زمینه‌ساز مشکلات گوارشی می‌شود زیرا چربی و کلسترول بالا دارد که باعث کند شدن روند هضم و بروز نفخ، سوءهاضمه حتی یبوست خواهد بود. همچنین، به‌دلیل کالری بالا با احتمال افزایش وزن همراه است. ترکیبات قندی موجود در پنیر نیز بر سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. البته مقدار کم پنیر مشکلی ایجاد نمی‌کند و از مصرف زیاد آن باید خودداری کرد.

 

منبع خبر : سلامت
منبع: سلامت
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!