پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۳۴۷۶

کشف قدیمی‌ترین گونه دایناسور آفریقا!

کشف قدیمی‌ترین گونه دایناسور آفریقا!
دانشمندان پس از پنج سال حفاری سرانجام موفق شدند تا اسکلت کاملی از یک گونه دایناسور با نام Mbiresaurus raathi را کشف کنند.

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین گونه دایناسور که تاکنون در آفریقا کشف شده و همچنین یکی از قدیمی‌ترین گونه‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده را در زیمباوه کشف کرده‌اند. کشف آن‌ها علاوه بر شواهد جدیدی درباره تکامل دایناسورها، توضیحاتی را درباره این سوال ارائه می‌کند که چرا دایناسورها فقط در برخی از بخش‌های ابرقاره باستانی پانگه‌آ زندگی می‌کرده‌اند؟

دانشمندان از سال ۲۰۱۷ مشغول بررسی منطقه‌ای در شمال زیمباوه با نام Pebbly Arkose Formation بوده‌اند و پس از پنج سال حفاری و تاخیرهای ناشی از کووید، سرانجام موفق شدند تا اسکلت کاملی از یک گونه دایناسور با نام Mbiresaurus raathi را کشف کنند که زمانی در این منطقه فرمانروایی می‌کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، این نمونه حدود ۲۳۰ میلیون سال قدمت دارد و از این نظر قدمت آن با قدیمی‌ترین دایناسورهایی که تاکنون کشف شده، برابری می‌کند.

در طول دوره تریاس، تمام قاره‌های زمین در یک خشکی غول‌پیکر به نام پانگه‌آ جمع شده بودند. به همین دلیل، بسیاری از مناطقی که اکنون توسط اقیانوس‌های کامل از هم جدا شده‌اند، مانند سواحل آمریکای جنوبی و آفریقا، زمانی دارای گیاهان و جانوران مشترک بوده‌اند.

محققان با کمک تحقیقات قبلی توضیح می‌دهند که احتمالا موانع آب‌وهوایی مانند گرمای شدید یا خشکسالی باعث شده تا حیوانات دوره تریاس به جای رفتن به سمت مرزهای فیزیکی مانند اقیانوس‌ها، در جای خود باقی بمانند.

در نهایت، باید اشاره کرد که فسیل دیگری نیز در تانزانیا کشف شده که ظاهرا به یک دایناسور قدیمی‌تر به نام Nyasasaurus با قدمت ۲۴۵ میلیون سال پیش مربوط می‌شود، یعنی ۱۵ میلیون سال قبل از Mbiresaurus raathi. البته باستان‌شناسان در این مورد موفق به کشف اسکلت کامل این موجود نشده‌اند و به همین دلیل هنوز تایید نشده که متعلق به یک دایناسور است یا به اجداد آن‌ها با نام Dinosauromorpha مربوط می‌شود.

 

منبع خبر : خبرآنلاین
منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!