سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۳۴۴۲

این گروه خونی زودتر سکته مغزی را تجربه می‌کنند

این گروه خونی زودتر سکته مغزی را تجربه می‌کنند
به باور پژوهشگران، گروه خونی می‌تواند در خطر بروز سکته مغزی در سنین جوانی تاثیرگذار باشد.

پژوهشگران با بررسی نزدیک به ۵۰ مطالعه مربوط به ارتباط میان ژن و سکته مغزی ایسکمیک، به این موضوع پی بردند که گروه خونی ممکن است نقش بزرگی در بروز سکته مغزی در افراد جوان داشته باشد و افراد با گروه خونی A بیشتر در معرض سکته مغزی زودرس قرار دارند.

«استیون کیتنر» از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و نویسنده پژوهشی که در ژورنال Neurology منتشر شده، می‌گوید تعداد افراد با سکته مغزی زودرس در حال افزایش است: «تعداد افرادی که در سنین پایین دچار سکته مغزی می‌شوند، در حال بیشتر شدن است. این افراد بیشتر در معرض مرگ بر اثر چنین حادثه‌ای قرار دارند و افرادی هم که زنده می‌مانند، احتمالا باید تا دهه‌ها با مشکلات سختی مانند ناتوانی جسمانی دست‌وپنجه نرم کنند. با این وجود، تحقیقات کمی درباره دلایل این موضوع صورت گرفته است.»

نقش گروه خونی در سکته مغزی

کیتنر و همکارانش با تکیه بر چندین سال تحقیق درباره ارتباط میان گروه خونی و لخته شدن خون، یک فراتحلیل روی ۴۸ پژوهش مختلف انجام دادند. تمرکز در این فراتحلیل روی تفاوت‌های ژنتیکی میان ۱۷ هزار بیمار سکته مغزی و ۶۰ هزار فرد سالم در سنین ۱۸ تا ۵۹ سال بود.

این مطالعه روی یک نوع ژن خاص انجام شد؛ ژنی که به نظر می‌رسد با افزایش خطر سکته مغزی زودرس در ارتباط است و این ژن توسط گروه خونی افراد مشخص می‌شود.

پژوهشگران در تحقیق خود به این موضوع پی بردند که افراد با گروه خونی A، تا ۱۶ درصد نسبت به سایر گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته مغزی در سنین کمتر از ۶۰ سال قرار دارند. در مقابل افراد با گروه خونی O تا ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه‌های خونی در معرض سکته مغزی زودرس قرار دارند و در حقیقت پایین‌ترین ریسک مربوط به این گروه می‌شود. البته بعد از ۶۰ سالگی گروه خونی تاثیری در سکته مغزی ندارد.

به گفته پژوهشگران، شواهد قبلی مبنی بر نقش گروه خونی در لخته شدن خون وجود دارد و طبق همین شواهد، افراد با گروه خونی A در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این در حالی است که افراد با گروه خونی O احتمالا خونریزی شدید را بیشتر تجربه می‌کنند.

در حال حاضر پژوهشگران نمی‌دانند که چرا افراد با گروه خونی A بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند و حالا هم ظاهرا احتمال بروز سکته مغزی زودرس در این افراد بیشتر است. بنابراین برای رسیدن به جواب بهتر پژوهشگران باید همچنان به مطالعات ادامه دهند.

 

منبع خبر : دیجیاتو
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!