پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۳۲۱۴

طرحی پیشنهاد داده‌ایم که گشت ارشاد ابتدا سراغ سلبریتی‌های هنجارشکن برود

طرحی پیشنهاد داده‌ایم که گشت ارشاد ابتدا سراغ سلبریتی‌های هنجارشکن برود
حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف به حواشی اخیر دربارۀ تعیین نرخ جریمۀ بدحجابی پاسخ داد .

 

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف به حواشی اخیر دربارۀ تعیین نرخ جریمۀ بدحجابی پاسخ داد و گفت: این قضیه را از اساس تکذیب می‌کنیم. طرحی که به تصویب نرسیده است، چگونه قابلیت اجرا دارد؟ 

وی با ابراز اینکه "اخیراً جریانات زیادی با اهداف مخربانه در حوزۀ عفاف و حجاب در سطح کشور شکل گرفته است"، گفت: این امر عادی است، چرا که یکی از امور مهمی که ستاد کنار سایر اولویت‌های خود در نظر گرفت، بحث عفاف و حجاب بود؛ چرا که خواه ناخواه جامعه درگیر این فضاست و باید به‌زودی برخی چالش‌های آن با گفتمان نخبگانی و هماهنگی دستگاه‌های دولتی و قضائی و انتظامی یک بار برای همیشه برطرف شود. ستاد بیش از یک سال دربارۀ طرح جامع عفاف و حجاب کار کرده و آن را در سایت به اشتراک گذاشته و حتی مکتوب آن را به مراکز حوزوی و دانشگاهی ارائه کرده است. مردم عزیز ما هم می‌توانند در تکمیل و ارتقای این طرح یاور ما باشند.

بدحجابی را از جرم به تخلف تنزل دادیم

خان‌محمدی دربارۀ برخی حواشی شکل‌گرفته دربارۀ عفاف و حجاب به تسنیم گفت: ما از همان ابتدا مطرح کردیم که بدحجابی جرم نیست بلکه تخلف است و باید با آن برخورد لازم صورت گیرد. ما با مدل فعلی برخورد گشت ارشاد موافق نیستیم و پیشنهاد دادیم طرحشان را ارتقاء دهند، چرا که مثل سابق نمی‌توان با مردم رفتار کرد، از این جهت بود که آن را تخلف در نظر گرفتیم نه جرم که تاکنون مورد موافقت نهادهای مربوطه قرار گرفته منتها به تصویب نرسیده است، مثلاً یک نفری که چراغ قرمز را عبور می‌کند به‌عنوان متخلف با او برخورد می‌کنیم نه مجرم.

وی افزود: در این راستا حاشیۀ دیگری که برای ستاد در حوزه عفاف و حجاب پیش آمد، تعیین نرخ جرائم تخلفِ بدحجابی و کشف حجاب بود که متأسفانه از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، این قضیه را از اساس تکذیب می‌کنیم. طرحی که به تصویب نرسیده است، چگونه قابلیت اجرا دارد؟ ما از مجموعه‌های رسانه‌ای کشور درخواست داریم غیر از منابع رسمی که همان سامانه ستاد امر به معروف کشور است، اخبار را دریافت نکنند، بنابراین ابتدا طرح جامع ستاد را باید ببینیم. بالاخره ما باید این فضای دوقطبی در حوزۀ عفاف و حجاب را سامان دهیم؛ این امر مستلزم طرح جامعی بود که نگارش آن صورت گرفت.

برخی جریان‌های رسانه‌ای از عفاف و حجاب بهره‌برداری انتخاباتی خواهند کرد

خان‌محمدی با تصریح بر اینکه رها بودن امر عفاف و حجاب به خودی خود سبب ایجاد چالش‌های بعدی می‌شود، اضافه کرد: ضمن آنکه ما به‌خوبی می‌دانیم برخی جریان‌های رسانه‌ای می‌خواهند از کنار موضوع عفاف و حجاب برای انتخابات بهره‌برداری سیاسی کنند. ما با توکل بر خدا و با نیت احیای یکی از فرائض الهی پا در میدان گذاشتیم و امید داریم خود او مسیرهای اصلاح را برایمان هموار کند و در این مسیر به‌تعبیر آیۀ قرآن «لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»، از سرزنش هیچ سرزنشگری بیم نداریم.

عفاف و حجاب را از دستگاه‌های دولتی و سلبریتی‌ها آغاز کنیم

سخنگوی ستاد امر به معروف با بیان اینکه "این طرح را به کمیسیون فرهنگی مجلس و ریاست‌جمهوری ارائه دادیم"، گفت: همان طور که اشاره شد، طرح هنوز تصویب نشده است. دستورالعمل‌هایی را هم در حوزۀ امر به معروف به دستگاه‌های دولتی ارائه دادیم که یکی از شاخصه‌های آن، عفاف و حجاب بود که وظیفۀ ستاد، ابلاغ و نظارت این طرح است، چرا که از همان ابتدا اصرار داشتیم که طرح عفاف و حجاب ابتدا باید از ادارات دستگاه‌های دولتی شروع شود، باید گشت ارشاد ما ابتدا سراغ سلبریتی‌های هنجارشکن برود، همان‌ها که الگوی مردم هستند. دربارۀ صداوسیما هم جلساتی را شکل دادیم و بناست طی روزهای آینده دربارۀ فرهنگ‌سازی بحث عفاف و حجاب با مسئولان آنها جلسات دیگری تدارک ببینیم.

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!