پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۴۳

بلینکن: در بازگشت به پایبندی متقابل به برجام ثابت قدم هستیم

بلینکن: در بازگشت به پایبندی متقابل به برجام ثابت قدم هستیم
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالیکه که مذاکرات احیای برجام در انتظار تصمیم سیاسی دولت این کشور است، ادعا کرد واشنگتن در بازگشت به پایبندی متقابل به برجام ثابت قدم است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه آسه آن در پنوم پن پایتخت کامبوج با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن از تلاش‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا در تمایل به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام صادق و ثابت قدم است.

در این بیانیه آمده است: بلینکن و بورل در مورد تعهد مشترک به حمایت از اوکراین و پاسخگو ساختن روسیه به دلیل جنگ غیرموجه این کشور در اوکراین و تأثیرات جهانی ناشی از آن بر بازارهای انرژی و امنیت غذایی گفتگوکردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین در مورد اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان برای منطقه هند و اقیانوسیه و جهان گفتگو کردند.

مذاکرات احیای برجام پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه 13 مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت ملی در مورد دور جدیدی مذاکرات احیای برجام در وین گفت: ما از تلاش های جوسپ بورل برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات قدردانی می کنیم.

وی ادعا کرد: ما آماده نهایی کردن یک توافق و اجرای فوری آن بر اساس توافقی بوده‌ایم که از ماه مارس تاکنون روی میز است. پیشنهاد جدید بورل که او آن را بهترین نتیجه ممکن توصیف کرده است، بر اساس متن توافق ماه مارس است.

این مقام آمریکایی مدعی شد: او از ما دعوت کرده است که این هفته به وین بیاییم تا ببینیم آیا امکان دستیابی به توافق بر این اساس وجود دارد یا خیر. برای دستیابی به توافق، ایران باید خواسته‌های خارج از برجام خود را کنار بگذارد. امیدواریم که چنین باشد، اگرچه هم اکنون انتظارات کلی ما پایین است. با این وجود، ما برای حمایت از تلاش های بورل، به دعوت او پاسخ مثبت داده ایم.

پیش از این، تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرده است، ادعا کرد: ما با انتظارات کم به وین برمی گردیم، اما تلاش می کنیم حسن نیت داشته باشیم.

آکسیوس مدعی شد که مقامات آمریکایی نگران هستند که به دلیل اقدامات ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای خود و محدود کردن فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافق هسته ای در آستانه از دست دادن تاثیر خود است.

تارنمای پولیتیکوی اروپا نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته ای ایران انجام می دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که هنوز مشخص نیست مقامات حاضر در این مذاکرات در چه سطحی قرار دارند و مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. مانند ماههای گذشته، جلسات عمدتا در هتل مجلل کوبورگ واقع در منطقه تاریخی وین برگزار می شود. نصب مجدد چادر رسانه ها در خارج از هتل نیز از امروز آغاز می شود.

در این گزارش ادعا شده است که منابع آگاه از مذاکرات اعلام کردند که نباید انتظار زیادی داشت و هشدار دادند که هنوز برای نتیجه گیری در مورد موفق بودن مذاکرات زود است. هنوز تعدادی از اختلافات وجود دارد که باید حل و فصل شوند و مشخص نیست که آیا ایران موضع خود را پس از دور قبلی مذاکرات در ماه مارس تغییر داده است یا خیر.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقامات و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماههای گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!