پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۵۲۲۱۲

واکنش ظریف به جنجال‌ها: سال‌هاست این تیر‌های ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام

واکنش ظریف به جنجال‌ها: سال‌هاست این تیر‌های ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام
محمدجواد ظریف نوشت: این جدل‌ها و بحث‌های انفرادی نه سازنده است نه باری از دوش مردم ایرانی بر می‌دارد و نه برپایه اصل اخلاقی و اسلامی و «جادلهم بالتی هی احسن» شکل می‌گیرد لذا سال‌هاست این تیر‌های ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام.

 وزیر خارجه پیشین در صفحه اینستاگرام خود در مطلبی با اشاره به انتشار بخشی از سخنانش در یک جمع دانشگاهی و غیرخبری در یکی از رسانه‌های کشور و برخی حواشی به وجود آمده پس از آن در این ارتباط نوشت:

سلام دوستان دنیای عجیبی است. در دوران مسئولیت وزارت خارجه همراه با همکاران دلسوزم کوشش نمودیم وظیفه گزارش‌نویسی شفاف و پاسخگویی مستمر را در حد توان به صورت کتبی و شفاهی و گزارش‌های شفاهی به مجلس شورای اسلامی به انجام رسانیم که آخرین نمونه آن تدوین شش جلد کتاب «راز سر به مهر» و ارائه بیش از ۳۰۰۰ گزارش و اسناد قابل انتشار مذاکرات برجام به مردم دلاور ایران بود، اما پس از پایان دوران وزارت، تنها به آموختن، پژوهش و آموزش پرداخته و از انجام مصاحبه و یا حتی سخنرانی عمومی خودداری نمودم به امید این‌که مزاحمتی در راه اجرای سیاست‌های مورد نظر مسئولان کنونی برای رفع مشکلات مردم و ایران ایجاد نکنیم.

هم زمان به رسم ادب، دیدار و گفت‌وگوی خصوصی را به شرح صریح رسانه‌ای نشدن می‌پذیرفته‌ام – که ظاهرا باید در آن هم تجدیدنظر کنم – متاسفانه در چند روز گذشته یک خبرگزاری به روش همیشگی خود در بی‌توجهی به اصول ابتدایی اخلاق حرفه‌ای، دزدانه به بخش‌های تقطیع شده‌ای از یک گفت‌وگوی دو ساعته، دانشگاهی و غیر خبری با جمعی از اساتید و دانشجویان دست یافته و آن را به صورت گزینشی، تحریف شده و خارج از موضوع بحث منتشر کرده و سپس خود و همراهانش بر آن متن دزدانه دستکاری شده حاشیه‌نگاری کرده و با ببر کاغذی خود ساخته به جنگ و مناظره پرداخته‌اند.

از آنجا که گفتگو خصوصی و غیرخبری بوده، آن را ضبط نکرده‌اند، ولی دوستان رسانه‌ای همه می‌دانند که متن کامل یک گفت‌وگوی دوساعته دست کم ۱۲ هزار کلمه می‌شود و نه متن تقطیع و تحریف شده کنونی که با همه حاشیه‌نویسی‌ها کمتر از ۳۰۰۰ کلمه است.

موضوع آن گفتگو نیز برخلاف ادعای ناشران، ارائه یک تحلیل دانشگاهی پیرامون تکثر منابع قدرت در جهان کنونی و اهمیت روایت‌سازی از یکسو و تحلیل برنامه ریزی، روایت‌سازی و مدیریت رفتاری رژیم صهیونیستی به عنوان یک مثال از سوی دیگر بود. علاقه‌مندان به ببر واقعی – و نه کاغذی – می‌توانند تفصیل بحث را در کتاب «دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پسا غربی» که در سال ۱۳۹۵ منتشر کردیم ملاحظه کنند.

دوستان گرامی، این جدل‌ها و بحث‌های انفرادی نه سازنده است نه باری از دوش مردم ایرانی بر می‌دارد و نه برپایه اصل اخلاقی و اسلامی و «جادلهم بالتی هی احسن» شکل می‌گیرد لذا سال‌هاست این تیر‌های ناسزا و دروغ را با سپر تحمل پاسخ داده‌ام و در شرایطی که باید همه کوشش‌ها در جهت انسجام ملی و حل مسائل کنونی کشور و مردم باشد همین روش را ادامه خواهم داد.

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!