جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۲۱۲۰

روایت روزنامه دولت از نتایج یک نظرسنجی در خرداد ۱۴۰۱: ۶۹ درصد مردم ایران از زندگی لذت می‌برند

روزنامه ایران نوشت: نتایج یک نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند «مردم در کار‌های خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند.»

به دنبال نظرسنجی «گروه استاسیس» که در هفته آخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شد، میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی، ۲۸ درصد اعلام گردید.

روزنامه ایران در واکنش به این خبر نوشت: برخی منتقدان داخلی دولت، با تکیه بر نظرسنجی‌های غیرمعتبر مراکز و مؤسسات غربی، نتایج کاملاً معکوسی را به جامعه مخابره می‌کنند. به طور کلی استفاده از نظرسنجی‌های مجعول به مثابه ابزار زیر سؤال بردن رقیب سیاسی، مع‌الاسف پدیده‌ای رایج در بخشی از سیاست داخلی ما است.

از جمله تلاش‌ها برای ابزارسازی از نظرسنجی، نتایج به اصطلاح یک پژوهش خارجی است که از سوی برخی طیف‌های منتقد دولت مورد استفاده قرار گرفته است. این طیف، به جای تکیه بر برنامه‌های ایجابی خود و اقناع افکار عمومی با کارنامه قبلی یا برنامه آتی، تلاش کرده با استفاده از این حربه تازه‌یاب، عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم را زیر سؤال ببرد.

این طیف، حتی به ناکام جلوه دادن دولت بسنده نکرده، بلکه فراتر از دولت رفته و از مسدود بودن افق‌ها در ایران صحبت رانده است. درحالی که به نظر می‌رسد افقی که به‌راستی مسدود شده و امیدی به گشایش آن نیست، افق این جریان سیاسی است، نه آینده ایرانیانی که در یک‌سال گذشته نظاره‌گر گشایش‌های ناشی از عملکرد دولت و حرکت به سمت عدالت داخلی و خارجی با تکیه بر قدرت مردم بوده‌اند.

بیان حرف‌های مطلوب ما از خارجی‌ها

آنچه به‌تازگی از سوی برخی از منتقدان دولت مورد استناد قرار گرفته است، نتایج به اصطلاح نظرسنجی مؤسسه‌ای به نام استاتیس است. دفتر این مؤسسه در شهر واشنگتن، پایتخت امریکا قرار دارد و آن طور که ادعا شده، این نظرسنجی با استفاده از تلفن انجام شده است. همین دو گزاره، به تنهایی برای زیر سؤال بردن نتایج ادعایی آن کافی است. چه آنکه حتی رسانه‌های معاند وابسته به رژیم آل سعود نیز در روز‌های اخیر با استناد به نظرات این مؤسسه حملات گسترده‌ای علیه دولت سیزدهم ترتیب داده‌اند.

اما نکته اینجا است که آنچه در یافته‌های این پژوهش مطرح شده، دقیقاً همان چیز‌هایی است که این طیف از منتقدان دولت همگام با رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته، پیش‌تر هم بر آن تأکید می‌کردند. این هم‌پوشانی یافته‌های این به اصطلاح نظرسنجی با ادعا‌های این منتقدان، درست مانند شاهدی است که از غیب برای آنان رسید. به عبارت دیگر، برای این طیف، مهم‌تر از اینکه یافته‌ها چقدر علمی یا دقیق باشد، این مهم بوده که ادعا‌های آنان را نتیجه گرفته است.

نارضایتی از عملکرد دولت، بی‌آیندگی ایرانیان و ناامیدی از جریان‌های سیاسی موجود، همان چیزی نیست که این طیف از منتقدان سال‌ها است بر آن تأکید دارند و در این حالت وقتی یک مؤسسه امریکایی هم این گزاره‌ها را تأیید می‌کند! چرا نباید به آن دامن بزنند؟ چه بسا ممکن است پای هماهنگی‌های صورت گرفته از قبل نیز در جریان باشد.

یافته‌های مؤسسه‌های نظرسنجی داخلی

به‌رغم این اما، یافته‌های پژوهش‌ها و نظرسنجی‌های نهاد‌ها و مؤسسات معتبر داخلی، روایت دیگری از ایران دارد. این روایت، نه همه مشکلات را رفع شده تلقی می‌کند، نه ادعا می‌کند که همه ایرانیان از هر جهت از وضع فعلی راضی‌اند. بلکه هم کاستی‌ها را بیان می‌کند و هم روی مشکلات طیف‌های مختلفی از مردم انگشت می‌گذارد. در مقابل، به این مسأله هم اشاره می‌کند که ایرانیان نه تنها به هیچ وجه افق پیش رو را بسته نمی‌بینند، بلکه امیدوارانه به آینده نگاه می‌کنند. بخش عمده این امید به آینده، ناشی از عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته است.

بویژه اینکه مردم در این نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها نشان داده‌اند که می‌دانند دولت جدید وارث چه مسائل و چه وضعیتی بوده است و می‌دانند که در چه مسیری در حال حرکت است. این داده‌ها که حاصل تحلیل نتایج آخرین نظرسنجی‌های معتبر در خرداد و تیر ۱۴۰۱ است، نشان می‌دهد که درک مردم از شرایط عمومی کشور نظیر علت مشکلات اقتصادی، مقابله با کرونا، سیاست خارجی، شادکامی و رضایت‌مندی عمومی، واقع بینانه است. درست برخلاف نظرسنجی ادعایی مؤسسه امریکایی که گویی از کشوری دیگر گزارش می‌دهد.

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!