جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۵۱۷۰۵

سقوط قیمت نفت در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس

قیمت نفت اوایل معاملات روز پنجشنبه بازار آسیا با انتظار سرمایه گذاران برای تصویب افزایش تولید در نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس، حدود سه دلار در هر بشکه سقوط کرد.

بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و ۷۶ سنت معادل ۲.۴ درصد کاهش، به ۱۱۳ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته ۰.۶ درصد افزایش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۹ درصد کاهش، به ۱۱۲ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۰.۵ درصد افزایش، بسته شده بود.

شاخصهای بازار نفت جهانی چندین هفته است که تحت تاثیر کاهش صادرات روسیه به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو، روند صعودی داشته‌اند.

اگرچه خروج تدریجی چین از قرنطینه‌های کووید، از قیمتها پشتیبانی کرده است اما قوی‌تر شدن ارزش دلار آمریکا، به قیمتهای نفت در معاملات پنج شنبه ضربه زد زیرا نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: سرمایه گذاران در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس و بالا رفتن ارزش دلار، به سودگیری پرداختند. انتظار می‌رود نشست گروه اوپک پلاس سوپرایزی نداشته باشد. وقتی سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عربستان سعودی سفر می کند، به معنای بعید بودن تغییر سیاست این گروه است. بازار پس از این دیدار به دلیل تداوم محدودیت عرضه و تقاضای قوی برای سوختها در آمریکا و اروپا، روند صعودی خود را بازخواهد یافت.

منابع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفت: وزیران اوپک پلاس به افزایش ملایم تولید ماهانه با وجود محدود شدن عرضه در بازارهای جهانی، پایبند خواهند ماند.

روزنامه وال استریت ژرونال روز سه شنبه به نقل از نمایندگان اوپک مدعی شده بود بعضی از اعضای این گروه در حال بررسی ایده معافیت روسیه در توافق نفتی هستند. معافیت روسیه از توافق نفتی اوپک پلاس، به تولیدکنندگان دیگر اجازه خواهد داد نفت بیشتری که خواسته آمریکا و اتحادیه اروپاست، تولید کنند.

اما دو منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: در نشست فنی روز چهارشنبه درباره موضوع معلق کردن مشارکت روسیه در توافق نفتی گفت و گو نشد. یکی از این منابع آگاه گفت: هیچ صحبتی از معاف کردن روسیه نبود و به طور کلی چنین مذاکراتی وجود نداشته است. شش نماینده دیگر اوپک پلاس گفتند: این ایده توسط گروه مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

کمیته فنی اوپک پلاس پیش بینی خود از مازاد بازار نفت در سال ۲۰۲۲ را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱.۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید نفت دیدار می کنند و انتظار می‌رود افزایش تولید به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز را برای ژوییه تصویب کنند.

بر اساس گزارش رویترز، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و همتای اماراتی وی شیخ عبدالله بن زاید روز چهارشنبه در ریاض دیدار کردند و به همکاری نزدیک در اوپک پلاس برای تضمین ثبات و قابل پیش بینی بودن قیمتهای انرژی جهانی تاکید کردند. وزیر خارجه روسیه پیش از آن با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرده بود و هر دو مقام از سطح همکاری در داخل گروه اوپک پلاس تمجید کردند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!