پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۱۶۵۹

واردات مسافری آیفون طی ۳ ماه، ۲ برابر شد

واردات مسافری آیفون از اسفند ماه ۱۴۰۰، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱، از رشد دو برابری آن حکایت دارد.

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد مجموع واردات قانونی آیفون طی اسفند و بهمن ماه سال گذشته، ۲۸۰ هزار دستگاه بوده است. در حالی که واردات این برند در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه رسید که بیانگر کاهش سه برابری واردات قانونی آیفون طی دو ماه اخیر است.

طبق گزارش سامانه همتا، واردات مسافری آیفون از ۱۹.۴ هزار دستگاه در اسفند ماه ۱۴۰۰، به ۲۴.۵۴ هزار دستگاه در فروردین و در نهایت به ۳۷.۱۶ هزار دستگاه در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ رسیده که نشان از رشد دو برابری واردات از طریق رویه مسافری داشته که به احتمال بسیار زیاد بخش قابل توجهی از آن قاچاق با سوءاستفاده از رویه مسافری بوده است.

بر اساس همین گزارش طی ۱۲ ماه گذشته یعنی از اردیبهشت ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ تعداد ۱۸.۱۷ میلیون دستگاه موبایل وارد و در مقابل ۱۸.۹۸ میلیون دستگاه مصرف (خریداری و در شبکه ارتباطی کشور فعال) شده است.

در اردیبهشت و فروردین ماه ۱۴۰۱ در مجموع ۲.۲۴ میلیون دستگاه موبایل وارد و در همین بازه زمانی ۲.۳۸ میلیون دستگاه موبایل مصرف شده است. با توجه به ذخیره کالایی که از واردات ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار موجود بوده، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا را شاهد هستیم. علت کاهش واردات طی دو ماه ابتدایی سال را می‌توان اختلال در تخصیص و تامین ارز برای واردات موبایل‌های پایین و بالای ۶۰۰ دلاری دانست.

مصرف سالیانه آیفون در کشور بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دستگاه برآورد می‌شود که با توجه به ثبت سفارش‌های انجام شده و در صورت تخصیص ارز لازم، نیاز کشور در سال ۱۴۰۱ تامین خواهد شد.

سهم بازار برندها طی ۱۲ ماه گذشته نیز به این ترتیب است: سامسونگ ۴۹ درصد، شیائومی ۲۶ درصد، نوکیا  ۱۳ درصد، اپل ۶ درصد؛ هواوی، جی‌پلاس و جی‌ال‌ایکس نیز هر کدام یک درصد از سهم بازار موبایل کشور را در دست دارند.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!