جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۱۵۶۰

یارانه نیازمندانی که امکان ثبت‌نام ندارند، چه می‌شود؟

ممکن است در جریان ثبت‌نام از جاماندگان یارانه، برخی افراد اطلاعاتی از چنین فرصتی نداشته و یا اگر می‌دانند، هیچگونه دسترسی برای ثبت‌نام نداشته باشند، در حالی که نیازمند دریافت آن هستند؛ اینکه تکلیف آنها چه می‌شود، مشخص نیست، موضوعی که سال‌ها پیش نیز در جریان ثبت‌نام اتفاق افتاد و احتمال تکرار آن وجود دارد.

ثبت نام از جاماندگان یارانه‌های نقدی از ۲۷ اردیبهشت ماه شروع شده و امروز همزمان با اول خردادماه، زمان اولیه اعلامی برای متقاضیان تمام می‌شود تا اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مجددا زمان دیگری را تعیین کند.

اما در این میان یکی از مسایلی که مطرح است، ثبت‌نام کسانی خواهد بود که به هر دلیلی نمی‌توانند نسبت به آن اقدام کنند؛ افرادی که یا مطلع هستند و نمی‌توانند و  یا اینکه اصلا اطلاعی از این جریان ندارند.

به عنوان مثال، برای ثبت‌نام، فرد متقاضی باید با شماره تلفن همراهی که به نام خودش است، اقدام کند، در حالی که افرادی مثلا برخی کهنسالان که اصلا از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند و یا در شرایط و یا مناطقی هستند که تامین آن برایشان با مشکلاتی مواجه است و یا دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند، اگر خانواده آنها نتوانند برایشان اقدامی کنند، عملا با وجود نیاز به دریافت یارانه، از آن محروم می‌شوند.

از سوی دیگر کسانی هستند که ممکن است به دلیل شرایط نامناسب زندگی حتی در شهرها و یا در مناطق دور افتاده و کم برخوردار، از اینکه ثبت‌نام یارانه در حال انجام است، اطلاعی نداشته باشند و در صورت اطلاع هم امکان ثبت‌نام ندارند، بنابراین بخشی از افرادی که مشمول یارانه می‌شوند هم به این صورت، امکان ورود به لیست یارانه‌بگیران را ندارند.

اما بحث دیگر مربوط به افراد فاقد شناسنامه و یا مدارک معتبر  هویتی و حساب بانکی است که با وجود اقدامات صورت گرفته، تعدادی هستند که فاقد هویت معتبر بوده و حتی در صورت نیاز، عملا امکان ثبت‌نام و دریافت یارانه ندارند.

این نمونه‌هایی از افرادی بود که با وجود نیاز نمی‌توانند و یا نمی‌دانند که باید ثبت‌نام کنند و در لیست قرار نمی‌گیرند که قبلا در سال ۱۳۹۳   که دولت دست به ثبت نام مجدد متقاضیان یارانه زد نیز چنین مسایلی مطرح بود.

این در حالی است که از ۲۰ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، بازه زمانی به منظور ثبت تقاضای افراد برای دریافت یارانه مشخص و اولویت بر اساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار تعیین شد. اما با توجه به مهلت یک روزه برای هر خانواده و از سوی دیگر مشکلاتی که در زمان ثبت‌نام اینترنتی در سراسر کشور پیش روی متقاضیان قرار داشت و البته عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نحوه ثبت‌نام گروهای مختلف، درنهایت افرادی  از ثبت درخواست یارانه نقدی جاماندند.

بر این اساس کسانی با وجود نیازمندی، سال‌ها یارانه دریافت نکردند و اکنون نیز با وجود ثبت‌نام مجدد از جاماندگان، ممکن است تعداد زیادی علی‌رغم نیاز، نتوانند به هر دلیلی اقدام و شامل یارانه شوند. اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه چه برنامه‌ای برای شناسایی نیازمندانی که تقاضای خود را ثبت نکرده‌اند، داشته و چگونه برای آنها اقدام می‌کنند، قابل توجه خواهد بود.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!