پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۵۱۱۷۴

تحولات بانکی ترکیه چه بود؟

بانک مرکزی ترکیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد نرخ بهره اعمال شده برای ذخایر لیر ترکیه را به صفر رسانده است.

رسانه‌های محلی و رویترز گزارش کردند که بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT)  به روش پرداخت سود اضافی مبالغ تبدیل شده از ارز خارجی به لیر توسط اشخاص حقیقی پایان داده است.

بانک مرکزی همچنین سیستم کارمزد را تغییر داد که پیش از این اعلام کرده بود برای افرادی که نمی‌توانند سپرده‌های ارزی را به لیر تبدیل کنند، با نرخ ۱.۵ درصد در حساب‌های ارزی اعمال می‌شود.

این موارد در نامه‌ای از بانک مرکزی که روز جمعه به بانک‌ها ارسال شد اعلام و تغییرات از ۱۵ آوریل اعمال شد. آخرین حرکت‌ها پس از مجموعه‌ای از اقدامات در ماه‌های اخیر برای حمایت از لیر، پس از کاهش ارزش پول ترکیه در اواخر سال ۲۰۲۱ بود که باعث شد تا در کل سال ۴۴ درصد ضعیف‌تر شود.

قبل از آخرین تغییر، نرخ‌های سود بین ۸.۵ تا ۱۴ درصد برای افزایش سهم لیری از ذخایر مورد نیاز اعمال می‌شد. بانک مرکزی همچنین اجرای این برنامه را از هشتم جولای به دوم سپتامبر موکول کرد که تا آن زمان اشخاص حقیقی و حقوقی باید به نرخ تبدیل ۲۰ درصدی مبالغ تبدیل شده از ارزهای خارجی به لیر برسند.

ترکیش نیوز گزارش کرد: نرخ کمیسیون فارکس که در پایان سال ۲۰۲۰ صفر تعیین شده بود، توسط بانک به ۱.۵ درصد برای افرادی که نمی‌توانستند نرخ‌های ۱۰ درصد و ۲۰ درصد تبدیل از فارکس به لیر را در تاریخ معینی برآورده کنند، افزایش داد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!