پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۵۰۹۹۴

نفت ایران جانشین نفت روسیه می‌شود؟

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است که ایران می‌تواند از فرصت‌های به وجود آمده در بازار جهانی نفت بیشترین استفاده را در مسیر منافع اقتصادی خود ببرد.

رضا پدیدار با اشاره به بازار شکننده نفت به دنبال تحریم روسیه از سوی آمریکا و عدم خرید نفت این کشور از سوی تجار و شرکت‌های نفتی، گفت: شوک عرضه در بازار نفت، در حال رخ دادن است و هرچند روسیه تنها 8 درصد از صادرات نفت جهان را در دست دارد اما حذف این میزان از عرضه نیز تعیین‌کننده است.

پدیدار با بیان اینکه نوسانات قیمت نفت طی اسفند ماه گذشته، دامنه قیمت این فرآورده را بین 100 تا 110 دلار در هر بشکه قرار داد، افزود: تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین موجب شد تا تجارت نفت روسیه و البته سایر کشورها تحت تاثیر قرار بگیرد. تعدادی از فعالان حوزه انرژی تصمیمشان به عدم خرید نفت از روسیه است که این روند بازتابی را در بازارهای جهانی ایجاد کرده است و باعث افزایش قیمت‌ها شد اما به دلیل آنکه بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده بزرگ، از ذخایر استراتژیک خود استفاده کردند قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شود و در دامنه 100 تا 110 دلار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران افزود: هرچند تحریم‌های قدرت‌های غربی صادرات نفت و انرژی روسیه را به طور کامل هدف قرار نداده است اما تجار نفتی در ایالات‌متحده و خلیج آمریکا از خرید نفت روسیه خودداری کردند. تزریق هماهنگ حدود 60 میلیون بشکه نفت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی تاحدودی جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت اما اگر بنا باشد که روند حرکت قیمت‌ها در بازار نفت معکوس شود و اقدام پایدارتری در عرضه صورت گیرد، باید از تزریق ذخایر نفتی به بازار بیشتر استفاده شود.

پدیدار با بیان اینکه برآوردها نشان می‌دهد که سطح قیمت 100 تا 110 دلار برای هر بشکه نفت خام تا سه و چهار ماه آتی دور از انتظار نیست، افزود: با این حال بر اساس نرخ بازار آتی، نفت برنت دریای شمال می‌تواند با دامنه بین 10 تا 15 دلاری در نوسان باشد و نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز در همین دامنه قرار دارد اما آنچه که باعث ترمز افزایش قیمت‌ها می‌شود استفاده از ذخایر استراتژیک است تا بخشی از تقاضای جهانی مهار شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به تاثیر این اتفاقات بر اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی تحلیلگران نفتی، رخدادهای اخیر برای ایران می‌تواند یک فرصت باشد و تولید 2.5 تا 2.6 میلیون بشکه نفت در روز، افزایش پیدا کند. این در حالی است که با توجه به پیش‌بینی توافق در مذاکرات وین میان ایران و کشورهای طرف برجام، کشورهای نیازمند به نفت ابراز علاقه کرده‌اند که بتوانند چاله ایجاد شده از تحریم نفت روسیه را با عرضه از ایران، جبران کنند.

پدیدار به سایت اتاق تهران گفت: در بودجه سال 1401، فروش حدود 1.2 میلیون بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که اگر این میزان صادرات به 1.5 تا 1.6 میلیون بشکه افزایش یابد، ارزش افزوده اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌ها در کشور ایجاد خواهد کرد و ثبات نسبی در قیمت‌ها و رشد اقتصادی را برای سال آینده به همراه خواهد داشت.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!