جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۰۸۷۰
رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد

با تخلفات و گرانفروشی برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که در ایام نوروز با نظارت بیشتر، برخورد جدی با تخلفات صورت گرفته از سوی ایرلاین‌ها، ارائه دهندگان بلیت یا دفاتر فروش در زمینه گرانفروشی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهیم داشت.

محمد محمدی بخش در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت پروازهای نوروزی و استفاده از هواپیماهای برجام در این پروازها گفت: پروازهای نوروزی و تقاضا برای خرید بلیت هواپیما در این ایام افزایش چشمگیری پیدا کرده و از هواپیماهای خریداری شده برجامی نیز که شامل یک گروه از هواپیماهای ای تی آر و ایرباس است استفاده می کنیم.

وی اضافه کرد: البته به دلیل بدعهدی اروپایی‌ها در زمینه تامین قطعات و استمرار در تعمیرات آن مشکلاتی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیماهای برجامی به وجود آمده است، اما همکاران هما در حال حاضر هفت فروند از هواپیماهای ای تی آر را سر خط آوردند و در پروازهای نوروزی به مناطق مختلف پرواز خواهند داشت، اما استفاده نکردن از همه هواپیماها به معنی زمینگیر شدن تعدادی از آنها نیست بلکه بر اساس استانداردهای موجود باید ۲۵ درصد هواپیماها در دوره تعمیر و نگهداری باشند و ما با عبور شرایط سخت این درصد قابل قبول را رعایت کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در حوزه تامین قطعات و تعمیرات مستمر هواپیماهای برجام، اروپایی ها از این به بعد به عهد خود وفا کنند که البته این مساله در مذاکرات انجام شده مطرح شده و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

جزئیات پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی

وی همچنین درباره تصمیم گیری های صورت گرفته و آخرین جزئیات پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی اظهار کرد: درباره این مساله و تسهیلات چند مدل مختلف مطرح شده چرا که این موضوع ملی بوده و تکلیف نظام برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است و بایستی در سطح کلان برای آن برنامه ریزی و تصمیم گیری شود. بنابراین پیشنهادی از سوی دیوان محاسبات برای تهاتر و افزایش سرمایه هما مطرح شده است.

محمدی بخش اضافه کرد: درباره مساله ایران ایر و بدهی هایش گروه حسابرسی را مستقر کردیم و دیوان محاسبات و حسابرسی قرار است گزارش کاملی را ارائه دهند که اگر این اتفاق بیفتد مسلما آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

تکذیب تاسیس ایرلاین با یک هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: خبری که اخیرا درباره تاسیس یک شرکت هواپیمایی با یک فروند هواپیما منتشر شده بود، صحت ندارد و بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های مندرج در مصوبات شورای عالی هواپیمای کشوری هر شرکت هواپیمایی برای دریافت مجوز تاسیس حداقل باید دارای سه فروند هواپیمای ملکی باشد.

برخورد با گرانفروشی و تخلفات کرونایی در نوروز ۱۴۰۱

محمدی بخش در پاسخ به سوالی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما که به دلیل وجود واسطه ها و فروش چارتری هواپیما اتفاق افتاده است، گفت: دامنه نرخی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین شده است و همه شرکت‌های هواپیمایی و ارائه دهندگان بلیت موظف هستند بر اساس آن اقدام به فروش هواپیما کنند و اگر قیمتی در این بازار بالاتر از سقف نرخی تعیین شده باشد قطعا با آن برخورد خواهیم کرد و سازمان هواپیمایی با هیچ دستگاه و مجموعه ای تعارف ندارد.

وی با بیان این که مردم می توانند از طریق سامانه های تعریف شده شکایات خود را در هر زمینه ای از تخلفات در پروازهای نوروزی اعلام کنند، اظهار کرد: مسلما این شکایات پیگیری خواهد شد و در سه مرحله با ایرلاین ها برخورد خواهیم کرد که می توان به تذکر کتبی، اخطار رسمی و برخورد قضایی و تعزیزاتی اشاره کرد. البته بایستی مدل اقتصادی ایرلاین ها اصلاح شود و فروش چارتری بلیت هواپیما یکی از مدل های اقتصادی است که در آینده نزدیک چارچوب های مشخصی برای آن تعیین شده و اعلام خواهد شد.

خرید حدود ۱۰ هواپیمای ۱۵ تا ۲۰ ساله در زمستان امسال

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به توسعه وافزایش ناوگان هوایی به عنوان یکی از تکالیف این سازمان اشاره کرد و گفت: توسعه این ناوگان همواره مورد تاکید رئیس جمهوری و وزیر راه وشهرسازی بوده و در این زمینه امیدواریم اروپایی ها به عهد خودشان وفا کنند و هواپیماهایی که تعهد کرده بودند را به ایران تحویل دهند البته اگر تحریم ها برطرف شود در نظر داریم با بازنگری در مفاد قراردادهای قبلی در زمینه نحوه خرید، نوع هواپیما و دیگر مسائل مذاکرات مربوط به خرید و واردات هواپیما را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: طی سه ماه گذشته حدود ۱۰ فروند هواپیما با میانگین عمر ۱۵ تا ۲۰ ساله خریداری شده است و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید اما برخلاف برخی اظهارنظرها عمر هواپیما اهمیت چندانی ندارد و بیشتر از آن نوع نگهداری و سلامت هواپیما بر اساس استانداردهای کتاب هواپیما باید مورد توجه قرار بگیرد و به جرات می توان گفت کشورهای بسیاری در دنیا هستند که از هواپیماهای مختلف و با عمر و کارکردهای مختلف استفاده می کنند.

مخالف خرید هواپیمای ای تی آر بوده و هستم

رئیس سازمان هواپیمای کشوری پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از نظر کارشناسی خرید هواپیماهای ای تی آر در زمان مذاکرات برجامی درست بود یا خیر؟ گفت: هواپیماهای ای تی آر در دنیا تولید و استفاده می شود و مشکلی ندارند اما مناسب اقلیم و شرایط کشور ما نیست همچنین با قیمتی که دارند اگر هواپیماهای دیگری خریداری می شد می توانستیم تعداد بیشتری از ناوگان را با آن قیمت نوسازی کنیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا درباره این که اگر در آن زمان رئیس سازمان هواپیمایی بودید با خرید ای تی آر مخالفت می کردید؟ گفت: اگر در آن زمان بودم قطعا با خرید ای تی آر مخالفت می کردم و در حال حاضر نیز معتقدم که از نظر شرایط اقلیمی و قیمت خرید ای تی آر به صلاح نیست.

در ادامه این نشست حسن خوشخو - معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری - درباره آخرین وضعیت پروازهای نوروزی گفت: تاکنون بالغ بر ۹۰۰ مجوز پرواز فوق العاده در مسیرهای داخلی برای ایرلاین های مختلف صادر شده تا در ایام نوروز فارغ از برنامه پروازی خودشان مسافران را جابه جا کنند همچنین در مسیرهای خارجی ۹۰۰ مجوز پیش بینی کردیم که یکی از مقاصد پرتردد در پروازهای خارجی کشور عراق و عتبات عالیات است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!