پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۵۰۶۵۹

مشمولان مالیات خانه‌های خالی بخوانند

در شرایطی که براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، صاحبان خانه‌های خالی فقط یک روز دیگر برای پرداخت مالیات متعلقه فرصت دارند، آن دسته از مشمولان که نسبت به مشمولیت خود به دلیل خالی نبودن واحد مسکونی مورد نظر، ثبت نکردن اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و ... اعتراض دارند، می‌توانند پرداخت این مالیات را با ذکر توضیح قبول نکنند.

در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکنون برای ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه قبض مالیاتی صادر شده است که با وجود اتمام مهلت پرداخت مالیات در پایان بهمن ماه، طبق اخطار مجدد سازمان امور مالیاتی به صاحبان خانه‌های خالی این افراد تا ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ فرصت دارند تا مالیات خود را بپردازند و در غیر اینصورت سازمان امور مالیاتی اقدام لازم را انجام خواهد داد. 

در این بین، برخی از افرادی که پیامک سازمان امور مالیاتی مبنی بر پرداخت مالیات خانه‌ خالی را دریافت کرده‌اند، نسبت به مشمول شدن برای این مالیات اعتراض داشتند و طبق اعلام آن‌ها از آنجا که فراموش کردند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است؛ درحالیکه در حال حاضر در آن خانه سکونت دارند. 

همچنین، برخی از مخاطبان به ایسنا اعلام کردند که برای ملکی از آنها مالیات خانه خالی تعیین شده که این خانه مدتی است تخریب شده و در حال ساخت است. 

در این زمینه، پیگیری‌های از سازمان امور مالیاتی بیانگر این است که پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.tax.gov.ir صورت می‌گیرد و در این درگاه افراد می‌توانند اینکه مشمول مالیات واحدهای خالی از سکنه هستند یا خیر را مشاهده کنند.

علاوه بر این، وقتی وارد صفحه مربوط به مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه می‌شوند، با دو گزینه "پذیرش و پرداخت" و "عدم پذیرش" مواجه خواهند شد که این افراد می‌توانند به هر دلیلی مالیات تعیین شده را قبول ندارند، با ذکر توضیح قبول نکنند تا مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. 

طبق این گزارش، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!