پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۵۰۶۵۴

جهش ۹ درصدی قیمت گندم در واکنش به تحریمهای غربی

قیمت گندم و ذرت پس از این که کشورهای غربی تحریمهای شدیدتری علیه روسیه به تلافی حمله این کشور به اوکراین وضع کردند، افزایش پیدا کردند.

آمریکا و متحدانش در واکنش به ادامه حمله نظامی مسکو علیه اوکراین، برای مسدود کردن دسترسی بعضی از بانکهای روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت اقدام کردند. همچنین ذخایر خارجی بانک مرکزی روسیه را هدف گرفتند.

بهای معاملات گندم حداکثر ۸.۷ درصد در شیکاگو افزایش یافت و به ۹.۳۴ دلار در هر بوشل (هر بوشل معادل ۲۷ کیلوگرم) رسید. بهای ذرت پنج درصد و سویا ۳.۹ درصد افزایش یافت.

روسیه و اوکراین صادرکننده بزرگ گندم بوده و به اتفاق ۲۹ درصد از صادرات جهانی را تشکیل می دهند که عمده آن از طریق بنادر واقع در دریای سیاه انجام می شود. عمده گندم به خریداران بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر مصر و ترکیه صادر می شود. اوکراین همچنین یکی از چهار صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است و حدود ۴.۵ میلیون تن در ماه صادرات دارد و مشتریان بزرگش شامل چین و اتحادیه اروپا هستند. این دو کشور در حدود ۸۰ درصد از صادرات جهانی روغن آفتابگردان هم سهم دارند.

بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد قیمت کالاهایی که روسیه تولیدکننده بزرگ آنهاست، با تشدید تحریمهای سیاسی و اقتصادی غرب علیه مسکو برای حمله به اوکراین، افزایش پیدا خواهد کرد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!