پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۰۵۹۵

نفت برنت از مرز ۱۰۰ دلار عقب کشید

قیمت نفت برنت که روز گذشته تحت تاثیر وخامت بحران پیرامون اوکراین تا مرز ۹۹ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه صعود کرده بود، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی نزدیک به بالاترین رکورد هفت سال اخیر معامله شد.

بهای نفت برنت ۳۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۷ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۹۲ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید در حالی که روز سه شنبه تا مرز ۹۶ دلار صعود کرده بود.

چشم انداز بازگشت نفت ایران به بازار در صورت احیای توافق هسته ای، رشد قیمتها را محدود کرده است.

واندانا هری، موسس شرکت تحلیلی واندا اینسایتس در این باره گفت: متحدان ناتو از برخی از اقدامات تنبیهی برای حفظ قدرت چانه زنی خودداری کرده اند که به معنای باز ماندن در به روز دیپلماسی است. توافق هسته ای ایران همچنان یک احتمال باقی مانده است. این دو عامل باعث شده اند نفت در بازه معاملاتی محدودی بماند و مانع صعود نفت برنت به ۱۰۰ دلار شده اند.

قیمتها روز سه شنبه به دلیل نگرانیها نسبت متاثر شدن تامین انرژی از تحریمهای غربی علیه روسیه که به تلافی اقدام این کشور در اعزام نیرو به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین اعلام شدند، جهش پیدا کردند اما آمریکا روشن کرد که این تدابیر تنبیهی تاثیری روی صادرات انرژی نخواهد گذاشت.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت: تحریمهایی که امروز وضع شدند و تحریمهایی که در آینده نزدیک اعلام می شوند، جریان نفت و گاز را هدف نمی گیرند.

تحریمهایی که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، استرالیا، کانادا و ژاپن اعلام شدند، بانکها و نخبگان روسی را هدف می گیرند. آلمان هم خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه را در واکنش به یکی از بدترین بحرانهای امنیتی اروپا در چند دهه گذشته متوقف کرد.

عاملی که مانع صعود بیشتر قیمتها شده است، چشم انداز بازگشت بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازار است. دیپلماتها اعلام کرده اند ایران و قدرتهای جهانی در آستانه رسیدن به توافق برای احیای برجام هستند.

بر اساس گزارش رویترز، ویویک دهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث گفت: عامل نامعلوم مهم این است که ایران با چه سرعتی می تواند صادراتش را افزایش دهد. سایر اعضای اوپک پلاس برای رسیدن به اهداف تولید تصویب شده به سختی تقلا می کنند زیرا در سالهای اخیر سرمایه گذاری اندکی در زیرساخت نفتی داشته اند و ایران هم ممکن است همین مسئله را داشته باشد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!