جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۰۵۴۰

توافقات دریایی و هوایی ایران و قطر به کجا می‌رسد؟

در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی از مذاکره برای توافق دو جانبه ایران و قطر در حوزه‌های دریایی، ترانزیتی و هوایی خبر داد، باید دید که این توافقات در سفر پیش‌روی رییس‌جمهوری به این کشور همسایه امضاء خواهد شد و از حالت مطالعاتی به مرحله اجرایی می‌رسد؟

دو شب گذشته، رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با همتای قطری خود در سفر به این کشور برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و همچنین توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران خبر داد.

وی با بیان اینکه سفر به این کشور و مذاکره با همتای قطری از مدت‌ها قبل، پیش بینی شده بود، افزود: در سفر به این کشور راه‌های توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم این سفر زمینه‌ساز دیدارها و مذاکرات بازرگانان دو کشور در آینده نزدیک و با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.

شب گذشته نیز او درباره جزییات توافقات دو جانبه ایران و قطر اینگونه توضیح داد که با حضور در قطر با وزیر حمل و نقل این کشور مذاکراتی مبنی بر راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی و دریایی، حمل و نقل ترانزیتی، افزایش پروازهای دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر از خطوط هوایی انجام شد.

وی با بیان اینکه در حوزه دریایی درباره ایجاد خط کشتیرانی منظم به ایران و قطر توافقاتی انجام گرفت، عنوان کرد:‌ یک طرح مطالعاتی برای زیرگذر اتصال قطر به ایران نیز مورد مذاکره و بحث کارشناسانه قرار گرفت و خوشبختانه با حضور رییس جمهور که وارد این کشور می‌شوند، چهار توافق‌نامه را در حضور رییس جمهوری و امیر قطر خواهیم داشت که می‌تواند نقش مهمی در مساله صادرات و واردات این دو کشور ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به موضوع تردد به قطر در جام جهانی اشاره و اظهار کرد:‌ تردد در زمان جام جهانی و نحوه این تردد از موضوعاتی بود که امروز در دستور کار قرار دادیم.

در پی اعلام چنین جزییاتی درباره این توافق، علی اکبر صفایی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ساخت تونل زیر دریا بین ایران و قطر یکی از توافقات دو جانبه است که یک پروژه بی نظیر به شمار می‌رود و از بندر دیر بوشهر تا قطر خواهد بود.

وی افزود: در حال مذاکره و رایزنی هستیم و سازمان بنادر سه توافقنامه را زیر نظر وزیر راه پیش می‌برد تا درنهایت با حضور رییس جمهوری به امضاء برسد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایجاد تونل زیر زمینی قطر را به کل کشورهای شمالی، اروپا، کشورهای حوزه دریای خزر، شرق و غرب از طریق جاده و ریل وصل می‌کند، گفت: این پروژه یک تحول عظیم برای قطر و نیز جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود تا خلیج فارس به شمال و جنوب متصل شود و ارتباط گسترده‌ای با کشورهای غرب آسیا و حاشیه دریای خزر تا مدیترانه به وجود آید.

صفایی با تاکید بر اینکه توافقنامه مدنظر، گام بسیار بلندی برای دو کشور است، گفت: بخشی از این توافقنامه مربوط به حوزه دریایی و در عین حال دارای بخش جاده و ریل است و به همین دلیل کمیته مشترک تشکیل می‌شود و زمانی که مذاکرات دو کشور به نتیجه برسد، به امضاء می‌رسد.

در پی انتشار این اخبار برخی رسانه‌ها به گونه‌ای خبر را منتشر کردند که گویا این توافق به امضاء رسیده و در مراحل اجرایی قرار دارد، در حالی که مقرر شده تا رییس جمهور در سفر پیش‌روی خود این توافق را امضاء کند و بر اساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا هنوز این چهار مورد در توافقات دو جانبه در مراحل ابتدایی و مطالعاتی قرار دارد و باید در آینده چه اتفاقاتی در راستای عملی شدن آن خواهد افتاد.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!