پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۰۳۷۷

قیمت طلا دچار سکون شد

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی در آستانه انتشار آمار تورم آمریکا، رشد قیمتی که شب گذشته داشت را حفظ کرد و تغییر چندانی نداشت.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۳۳ دلار و ۹۹ سنت رسید و نزدیک به رکورد بالای ۱۸۳۵ دلار و ۶۰ سنت روز گذشته معامله شد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۸۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۳۶ دلار و ۶۰ سنت بسته شده بود.

آمار تورم آمریکا روز جاری منتشر می‌شود. طبق نظرسنجی رویترز، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ژانویه بر مبنای ماهانه ۰.۵ درصد و بر مبنای سالانه ۷.۳ درصد رشد کرده است که بزرگترین افزایش از سال ۱۹۸۲ خواهد بود و می تواند فشار بر فدرال رزرو برای تسریع تحکیم سیاست پولی را تشدید کند.

نرخ بالای تورم جذابیت طلا به عنوان دارایی امن را تقویت خواهد کرد اما افزایش نرخهای بهره برای مهار فشارهای تورمی، هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می دهد.

به گفته استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI، دلار با وجود بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه ضعیف می شود زیرا سایر بانکهای مرکزی جهان هم نرخهای بهره را برای مقابله با تورم رو به رشد افزایش می دهند. اگر بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخهای بهره را خیلی سریع شروع کند، برای اقتصاد خوب نخواهد بود به خصوص که سایر بانکهای مرکزی هم اقدام مشابهی را انجام می دهند. از این نظر طلا می تواند در بلندمدت پناهگاه دارایی امنی باشد.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از بالاترین رکوردش از نوامبر ۲۰۱۹ که اوایل هفته ثبت کرده بود عقب نشست و دلار پس از کاهشی که در معاملات روز گذشته داشت، ثابت ماند.

لورتا مِستر، رییس بانک فدرال رزرو کلیولند گفت: بانک مرکزی آمریکا باید سریعتر از آنچه در گذشته انجام داده است، برای حذف تدابیر محرک مالی حرکت کند و تورم که به بالای هدف بانک مرکزی صعود کرده است را مهار کند.

بر اساس گزارش رویترز، گروه تحقیقاتی ANZ در یادداشتی اعلام کرد: افزایش سریع نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا می تواند بخشی از درخشش طلا را در سه ماهه دوم بگیرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۲۳ دلار و ۲۵ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۱۰۳۲ دلار و ۹۵ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۲۸۲ دلار و ۴۸ سنت رسید.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!