جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۰۲۷۴

گزارشی از قیمت، واردات و دپوی روغن

بعد از این‌که از اواخر سال گذشته، گروه روغن و چربی‌ها در صدر تورم ایستاده و افزایش تا ۱۴۰ درصدی قیمت را تجربه کرد، در ماه‌های اخیر به تدریج در مسیر کاهش شتاب افزایش قیمت قرار گرفت و اکنون تورم ماهانه آن منفی شده است.

از نیمه دوم سال گذشته بازار روغن با نوسان و افزایش قیمت و حتی کمبود همراه شد؛  به طوری که در مقطعی مردم برای تهیه برخی اقلام روغن در صف می‌ایستادند.  گزارش‌های میدانی و البته رسمی مرکز آمار ایران نیز نشان دهنده این روند افزایشی قیمت روغن بود و در اواخر سال گذشته  این کالا نسبت به قبل تا ۱۴۰ درصد گران شده  و یا تورم ماهانه بیش از ۱۲ درصدی را تجربه کرد. این صدرنشینی روغن و چربی‌ها برای ماه‌های ابتدایی سال جاری ادامه داشت تا این‌که به تدریج از شدت افزایش قیمت آن کاسته شده است.

روغن مایع همچنان گران شده ولی عقبگرد منفی ماهانه دارد 

بررسی گزارش تورم کالاهای خوراکی در دی‌ماه نشان می‌دهد که روغن مایع نسبت به دی‌ماه سال گذشته افزایش ۲۹.۹ درصدی قیمت دارد ولی در مقایسه با بهمن‌ماه حدود ۰.۹ درصد تورم آن منفی شده است.

بر این اساس هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن در دی‌ماه سال گذشته به طور متوسط ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته که در آذرماه سال جاری به حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. برای دی‌ماه نیز متوسط قیمت روغن مایع ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شده و تا بیش از ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

روغن جامد هم کمتر گران شده و تورم ماهانه منفی دارد

اما در مورد روغن نباتی جامد هم شتاب تورم کم شده است،  افزایش قیمت نسبت به دی‌ماه پارسال ۴.۳ و تورم ماهانه منفی۰.۴ درصد برای آن گزارش شده است.

هر کیلو روغن نباتی جامد به طور متوسط در دی‌ماه پارسال حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشته که در آذرماه امسال به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان و در دی‌ماه تا ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورده است.

روغن نباتی در هر کیلو در ماه گذشته تا بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان هم فروش رفته است.

اوضاع واردات و دپوی روغن؛ گرانی تند با ارز ۴۲۰۰ 

اما روغن از جمله اقلام وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که واردات آن در سال جاری با افزایش تند ارزش مواجه بود و تا بیش از ۲۰۰ درصد هم ارزش واردات آن رشد کرد چرا که این کالا در بازارهای جهانی افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

گزارش گمرک نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه ابتدایی امسال از حدود ۲۰ میلیون تن کالای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار ذرت ۱.۵ میلیون تن به ارزش بیش از دو میلیارد دلار مربوط به روغن‌های خوراکی بوده و همچنین ۱.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار دانه‌های روغنی وارد ایران شده است.

همچنین آخرین وضعیت دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر نیز نشان می‌دهد که تا ششم بهمن‌ماه سال جاری از حدود ۴۹۹.۸ هزار تن روغن خام و ۱۰۴.۴ هزار تن دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر موجود بوده و حدود ۲۰۰ هزار تن از این اقلام در شناورهای رسیده به بنادر قرار داشته است.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!