پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۵۰۲۶۸

مشارکت شرکت‌های ایرانی در ابر پروژه چینی‌ها

اتاق بازرگانی تهران از فراهم شدن مقدمات لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی در ابر پروژه کمربند – جاده خبر داد.

دولت چین در سال‌های گذشته پیگیری طرحی را آغاز کرده که شباهت زیادی به جاده تاریخی ابریشم دارد. چین قصد دارد با نهایی کردن اتصال کشورهای قرار گرفته در این مسیر به تجارت مشترک میان کشورهای منطقه و ترانزیت کالا به دیگر کشورها سرعت ببخشد.

این برنامه اقتصادی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های چین در سال‌های گذشته به شمار می‌رود، حالا پذیرای شرکت‌های ایرانی خواهد بود. عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که پس از عقد قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در اتاق فکر این طرح حاضر باشند و حتی در صورت فراهم شدن مقدمات لازم در اجرای آن سرمایه گذاری کنند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به امضای سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین و هم‌چنین روند سریع پیشرفت ابتکار کمربند-جاده به عنوان یک پروژه عظیم بین‌قاره‌ای، از راه‌اندازی یک اتاق فکر برای توسعه مشارکت بنگاه‌های ایرانی در این ابرپروژه خبر داد.

 فریال مستوفی با تاکید بر این که رویکرد سیاسی و اقتصادی ایران بیانگر تمایل به توسعه همکاری با چین است، گفت: کشور ما با برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و به دلیل موقعیت بالقوه استراتژیک خود می‌تواند به عنوان هاب منطقه و نقطه اتصال چین و کشورهای کمربند-جاده با غرب آسیا و اروپا در این ابتکار نقش برجسته‌ای ایفا کند که در صورت بهره‌برداری صحیح و کنش فعال، آگاهانه و با درنظر گرفتن جمیع جوانب، امکان جذب سرمایه‌گذاری و ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند فراهم کند.

او افزود: بر همین اساس لزوم مشارکت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی در کنار متولیان دولتی به منظور تلاش برای هماهنگی و ایجاد زیرساخت برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های این ابتکار بیش از پیش ضرورت می‌یابد.

مستوفی با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی مشترک بخش خصوصی و دولتی در ابتکار کمربند-جاده عنوان کرد که در همین راستا مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران طی ماه‌های گذشته تلاش‌ زیادی داشته تا با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و همفکری، آگاهی بنگاه‌های بخش خصوصی و مسوولان دولتی در مورد این ابرپروژه را افزایش دهد و اکنون نیز در نظر دارد با تشکیل یک اتاق فکر و کارگروه‌های انرژی، مالی، حمل و نقل و ... در آن، بستر تبادل‌نظر، مباحثه و همفکری با صاحب‌نظران و خبرگان بخش خصوصی و دولتی را ایجاد کند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران توضیح داد: این اتاق فکر در حوزه‌های مرتبط در خصوص راهکارها و الزامات پیوستن ایران به این ابتکار به هم‌افزایی پرداخته و پس از بررسی و جمع‌بندی نظرات و موارد مهم با بهره‌گیری از کارشناسان و اساتید هر بخش، نقطه نظرات کارشناسی در اختیار مراجع تصمیم­ گیر قرار می‌گیرد.

مستوفی با اعلام این خبر از تمامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نهادهای دولتی و حاکمیتی دعوت کرد تا در این اتاق فکر حضور پیدا کرده و نقش‌آفرینی داشته باشند.

برابر اعلام مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان نهادهای دولتی در صورت علاقه‌مندی برای مشارکت در این اتاق فکر، لازم است فرم عضویت در اتاق فکر را تکمیل کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۱۰۷۸۷۵ یا ایمیل cic@tccim.ir  تماس برقرار کنند.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!