پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۰۱۶۷

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین بخش‌های بازار طلا در سال ۲۰۲۱

بازار طلا بار دیگر ثابت کرد که یک بازار جهانی است که فقط شامل تقاضای سرمایه گذاری نیست.

جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا (WGC) از وضعیت سه ماهه و یک ساله بازار طلا نشان داد بازار طلای فیزیکی رشد قوی در سال ۲۰۲۱ داشت در حالی که تقاضا برای صندوقهای ETF تحت پشتوانه طلا کم فروغ شد.

شورای جهانی طلا اعلام کرد تقاضای جهانی برای طلای فیزیکی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰ درصد رشد کرد و به ۴۰۲۱ تن رسید. تقاضا برای طلا تنها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به میزان ۵۰ درصد رشد کرد که بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته بود. تحلیلگران شورای جهانی طلا در این گزارش اظهار کردند: تقاضا بخش زیادی از افتی که در طول سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کووید ۱۹ متحمل شده بود را جبران کرد که همسو با شد اقتصادی و بهبود خوش بینی مصرف کنندگان بود. خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی در سال ۲۰۲۱ از سال ۲۰۲۰ فراتر رفت.

بر اساس این گزارش، ضعیف‌ترین نقطه بازار طلا، تقاضای سرمایه گذاری برای صندوقهای ETF تحت پشتوانه طلا بود. میزان طلای صندوقهای ETF تحت پشتوانه طلا به میزان ۱۷۳ تن در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت که برخلاف رشد ۸۷۴ تن موجودی طلای آنها در سال ۲۰۲۰ بود. خروج سرمایه از این صندوق‌ها در سه ماهه چهارم به ۱۸ تن رسید که در مقایسه با خروج سرمایه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ جزئی بود.

با وجود افزایش تقاضا برای طلا، قیمت این فلز ارزشمند سال میلادی گذشته حدود چهار درصد کاهش یافت. با این حال شورای جهانی طلا خاطرنشان کرد میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۹۹ دلار بود که دو درصد نسبت به میانگین قیمت ۲۰۲۰ افزایش داشت.

وضعیت سال ۲۰۲۱ صندوقهای ETF تحت پشتوانه طلا با توجه به تاب آوری اقتصادی و نرخهای بهره واقعی بالاتر ممکن است تکرار شود. با این حال ادامه فشارهای تورمی، مشکلات بازار مالی و محدودیتهای کرونایی ریسک صعودی ایجاد می کند.

اگرچه تقاضا برای طلای کاغذی سال گذشته کم فروغ بود اما طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای سیرناپذیری برای طلای فیزیکی وجود داشت. تقاضا برای شمش و سکه طلا در سال ۲۰۲۱ به ۱۱۸۰ تن رسید که ۳۲ درصد افزایش داشت و بالاترین میزان در هشت سال گذشته بود.

با وجود این که بازار طلا شاهد رشد کلی مصرف بود اما بازار جواهرات طلا قابل توجه‌ترین رشد را به خصوص در ماه‌های آخر سال داشت. تقاضا برای جواهرات طلا به ۲۱۲۳.۶ تن رسید که ۵۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. تقاضا برای جواهرات طلا که در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر پاندمی فلج شده بود، در سال ۲۰۲۱ دوباره جان گرفت.

هند و چین که دو کشور مصرف کننده بزرگ طلا در جهان هستند، شاهد به ترتیب رشد ۹۳ درصدی و ۶۳ درصدی تقاضا برای جواهرات طلا در سال ۲۰۲۱ بودند. هند در سه ماهه چهارم پیشران کلیدی تقاضا برای جواهرات طلا بود که تحت تاثیر احیای اقتصادی و تسهیل تدابیر قرنطینه برای مهار کووید ۱۹ روی داد. خارج از چین و هند، بازارهای غربی هم شاهد رشد قوی تقاضا بودند و تقاضا در آمریکا به بالاترین میزان در ۱۲ سال اخیر رسید.

مجموع طلای بانکهای مرکزی به حدود ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن رسید. خرید طلای بانکهای مرکزی عامل مهم دیگری در رشد تقاضا در بازار طلا طی سال میلادی گذشته بود. بانکهای مرکزی ۴۶۳ تن طلا در سال ۲۰۲۱ خریدند که ۸۲ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. سال ۲۰۲۱ دوازدهمین سال متوالی رشد خرید  بود که در این مدت بانکهای مرکزی مجموعا ۵۶۹۲ تن طلا خریدند.

شورای جهانی طلا اعلام کرد ۱۵ بانک مرکزی سال گذشته طلا خریداری کردند و تایلند با خرید ۹۰ تن طلا پیشتاز بود. در این بین، ایرلند نخستین بانک مرکزی بازار توسعه یافته غربی بود که ذخایر طلایش را افزایش داد و سال میلادی گذشته سه تن طلا خرید.

تقاضا برای طلا در بخش فناوری معمولا تقاضای نسبتا ثابتی در طی سالهای گذشته داشته است. با این حال این بخش سال میلادی گذشته ۳۲۰ تن طلا مصرف کرد که ۹ درصد افزایش در مقایسه با سال ۲۰۲۰ داشت.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در بخش تامین، عرضه طلا در سال ۲۰۲۱ به طور کلی به میزان یک درصد کاهش یافت. تولید طلای بازیافت شده ۱۱ درصد کاهش داشت. تولید معدنی طلا به میزان دو درصد افزایش یافت و به ۳۵۶۱ تن رسید که بالاتر از سال ۲۰۲۰ بود اما همچنان پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ و سه درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ بود.


 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!