پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۹۶۹۴

لیر ترکیه گوی ناپایداری را از بیت‌کوین ربود!

لیر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ با کاهش نرخ‌ بهره ترکیه در بحبوحه تورم بالا سقوط کرد.

نوسانات تاریخی ۹۰ روزه لیر معیاری برای نشان‌ دادن نوسان قیمت این ارز در برابر دلار آمریکا محسوب می‌شود که به ۶۵ درصد رسیده است. این افزایش پنج برابری در دو ماه رخ داده در حالی که طی این مدت نوسانات تاریخی بیت‌کوین  ۶۱ درصد کاهش یافته است.

افزایش نوسانات تاریخی حاکی از آن است که قیمت‌ها بیش از حد معمول تغییر کرده‌اند؛ دارایی‌هایی با نوسانات بالا سرمایه‌گذاری‌های پرریسک تلقی می‌شوند به این معنی که لیر، یک ارز مستقل، اکنون از بیت‌کوین ریسک‌پذیرتر است و اغلب به دلیل غیرقابل اعتماد بودن به‌عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش به دلیل تلاطم قیمت‌های بالا مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

لیر در ۶ هفته منتهی به اواسط دسامبر از حدود ۹ به ازای هر دلار به ۱۸.۵ سقوط کرد و سپس به ۱۰ رسید.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از استراتژی کاهش نرخ بهره در زمان افزایش تورم پیروی کرده که با اصول اخلاقی اقتصادی در تضاد و جایگزینی برای بانک مرکزی درباره مخالفت با کاهش نرخ بهره است.

بر اساس اظهارات، نرخ‌های بهره پایین در میان تورم بالا منجر به فروش ارز توسط مردم می‌شود.

در نوامبر، زمانی که ترکیه هزینه‌های استقراض را برای سومین ماه متوالی کاهش داد، لیر با وجود افزایش تورم تضعیف شد.

کشورها معمولا در هنگام مبارزه با تورم بالا از افزایش قیمت و موارد دیگر برای بیرون کشیدن نقدینگی از بازار استفاده می‌کنند. افزایش قیمت، بازدهی پول داخلی را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی با تقویت ارز کاهش می‌یابد.

بیت‌کوین که سیاست پولی برنامه‌ریزی شده یا ثابت دارد، برای اقتصادهای مشکل‌دار تضاد ایجاد می‌کند. از طریق کد برنامه‌ریزی شده که پاداش استخراج را کاهش می‌دهد، سرعت گسترش عرضه ارز دیجیتال هر چهار سال یکبار ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

نوسانات تاریخی ۹۰ روزه لیر اکنون به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از ارزهای اصلی مانند یورو، پوند و ین است. با این حال، نسبت به ارزهای رمزپایه نوسانات کمتری دارد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!