سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۹۵۰۰
رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور:

برگشت محصولات کشاورزی ایران ربطی به باقی‌مانده سموم ندارد

برگشت محصولات کشاورزی ایران ربطی به باقی‌مانده سموم ندارد
رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با بیان اینکه محصولات کشاورزی تولید ایران سالم است، گفت: برگشت محصولات کشاورزی ایران همچون فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و کیوی هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشته است.

«مسعود گیل‌آبادی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به منظور تشریح اهم اقدامات و مشکلات در بخش تولید و برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از برخی کشورها، افزود: مردم از امنیت غذایی اطمینان داشته باشند، غذای مصرفی مردم کاملا سالم است زیرا سموم کشاورزی وظیفه مبارزه با آفات را دارد و درصورتی که به‌موقع تدارک و تامین نشود می‌تواند موجب خسارت بین ۳۰ تا ۴۵ درصدی این بخش شود.

وی با بیان اینکه مصرف سموم کشاورزی ایران از اروپا نیز کمتر است، اضافه‌کرد: کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی موجب بحران در تولیدات کشاورزی و در نهایت نا‍پایداری امنیت غذایی می‌شود.
رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با تکذیب باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی برگشتی، تصریح‌کرد: فلفل دلمه‌ای برگشتی ایران از روسیه به دلیل باقی‌مانده سموم نبوده، زیرا چهار نوع سم درمبارزه با آفات این فلفل‌ها مصرف شده که در روسیه ریجستر نشده است.
وی اظهار داشت: این درحالی است که در هشت ماه گذشته فدراسیون حمایت از مصرف کنندگان روسیه این پروتکل را به ایران اعلام کرده بود و باید به گلخانه‌داران اطلاع رسانی می‌شد، اما مقررات جدید صادرات به دلیل سهل‌انگاری اعلام نشده بود.
گیل‌آبادی درباره برگشت سیب زمینی از ازبکستان نیز گفت: سیب زمینی برگشتی ایران از ازبکستان به میزان ۵۰ تن و به دلیل ناخالصی خاک بوده است و هیچ ارتباطی به باقی‌مانده سموم نداشت.
وی افزود: در بحث برگشت سیب زمینی از ترکمنستان، این محصول با حجم نزدیک ۶۰ تن در قرنطینه سازمان حفظ نباتات مرز ایران برگشت خورده و ارتباطی به ترکمنستان ندارد.
این مقام صنفی، برگشت کیوی از هند را وجود شپشک توت دانست و ادامه‌داد: کیوی ایران به امارات ارسال شده بود که این کشور به دلیل نداشتن باغ و مزرعه، مرکز قرنطینه ای برای کیوی ندارد، بنابراین دلالان از امارات آن بسته بندی و به هند ارسال کردند که دچار مشکل شد.
وی با بیان اینکه سیب زمینی و خیار ایران نیترات بالایی دارد، اظهارداشت: این مهم نیز به عرضه کودهای یارانه ای با قیمت‌های پایین مربوط می‌شود.
رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور با اشاره به اینکه کشور ما به دلیل شرایط فعلی نیازمند تقویت تولید داخلی است، گفت: پیش از این به دلیل رانت‌هایی که در واردات سموم آماده مصرف و کودهای شیمیایی وجود داشت، مشکلی مطرح نمی‌شد، اما زمانی که رانت‌ها قطع شد همه  هجمه‌ها با مطرح شدن باقی‌مانده سموم در محصولات و کیفی نبودن تولیدات برای مقابله با تولید داخلی انجام می‌شود.
وی، عدم مصرف سم در بخش کشاورزی را منطقی ندانست و افزود: در همه کشورها سم در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد اما این مهم، به دوره کارنس سموم، نحوه مصرف، فصل و حجم مصرف برمی‌گردد تا سم پس از گذشت یک دوره زمانی از بدن گیاه و محصول خارج شود.
گیل‌آبادی اظهار داشت: سموم تولیدی کشور طبق استاندارد و تایید سازمان جهانی فائو تولید می‌شود و مدت زمان ثبت سموم تولیدی بین یک تا چهار سال زمان می برد که توسط سازمان حفظ نباتات و سازمان گیاه پزشکی کشور تایید شود و همه این مدت تحت نظارت دستگاه های مربوطه است.
وی اضافه‌کرد: سازمان حفظ نباتات از گذشته تاکنون سموم تولید داخل را نمونه برداری و آزمایش می کند و در صورت عدم تایید هر نوع سم، باید تولیدکنندگان سموم را از بازار جمع آوری کنند؛ بنا بر این کنترل کیفی سموم تولید داخل تحت نظارت و اختیار سازمان حفظ نباتات است.
رییس انجمن تولیدکنندگان سم کشور تصریح‌کرد: مشکل اصلی این بخش وجود سموم تقلبی در بازار و ناشی از تغییر نرخ ارز رسمی به نیمایی است که افزایش چهار برابری این محصول باعث جذابیت در عرضه سموم تقلبی و بی‌کیفیت شده است.
وی اضافه‌کرد: برای تولید محصول سالم باید دستگاه‌های نظارتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وارد عمل شوند تا مصرف سموم و کودهای شیمیایی با نسخه سازمان های مرتبط همچون سازمان نظام مهندسی کشاورزی به دست کشاورزان برسد و از مصرف خودسرانه این محصولات در کشور جلوگیری شود.
هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران
گیل آبادی در ادامه از برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۴ تا ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ در مجتمع نمایشگاه های بوستان گفت‌وگو در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع خبر داد  و گفت: در این نمایشگاه ۹۴ شرکت تولیدکننده داخلی حضور خواهند داشت تا علاقمندان بتوانند با محصولات جدید آشنا شوند.

وی افزود: در این نمایشگاه تولیدکنندگان سم، کودهای شیمیایی و بذرهای اصلاح شده و کودهای زیستی و آلی شرکت دارند و هدف از برگزاری کاهش فاصله بین تولیدکنندگان این محصولات و کشاورزان، برقراری ارتباط با بهره برداران و برگزاری کارگاه های آموزشی برای نحوه مصرف این محصولات است.

 

منبع خبر : ایرنا
منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!