جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۹۴۵۱

برد صادرکنندگان LNG آمریکا از بحران انرژی اروپا

برد صادرکنندگان LNG آمریکا از بحران انرژی اروپا
با ادامه رکوردشکنی قیمت گاز در اروپا که با کمبود شدید عرضه روبروست، صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا در موقعیت خوبی برای بهره بردن از این بحران و افزایش صادراتشان قرار دارند.

کمبود شدید گازطبیعی، کاهش تولید نیروی بادی، اختلال در فعالیت نیروگاههای هسته ای و موج هوای سرد، اروپا را با یکی از بدترین بحرانهای انرژی تاریخ خود مواجه کرده است. با این حال مشکلات انرژی اروپا هر روز وخامت بیشتری پیدا می کند. قیمتهای گاز طبیعی اروپا سه شنبه گذشته پس از اینکه جریان خط لوله گازی یامال-اروپا از روسیه به آلمان به سمت شرق معکوس شد، به رکورد بالای جدیدی صعود پیدا کرد.
جریان گاز خط لوله یامال-اروپا به مسافت ۲۶۰۷ مایل که یکی از مهمترین مسیرهای صادرات گاز روسیه به اروپاست، از روز شنبه به تدریج کاهش پیدا کرد اما اواسط هفته مسیر آن به سمت شرق معکوس شد که کرملین مدعی است هیچ دلیل سیاسی ندارد.
 بعضی از سیاستمداران غربی مدعی هستند که روسیه از گاز طبیعی به عنوان یک سلاح در منازعه سیاسی مربوط به اوکراین و همچنین تاخیر در روند تایید خط لوله جنجالی نورد استریم ۲ استفاده می کند. البته روسیه هرگونه ارتباط در این رابطه را تکذیب کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سه‌شنبه گذشته اظهار کرد به هیچ وجه ارتباطی با نورد استریم ۲ وجود ندارد و این یک وضعیت کاملا تجاری است.
شرکت گازپروم با کاهش چشمگیر تولید در سال ۲۰۲۰ و سپس احیای سریع آن در سال ۲۰۲۱ توانایی خود به عنوان یک صادرکننده تاثیرگذار را نشان داد. با این حال گازپروم موفق نشده است است ظرفیت مازاد تولید بیشتری را اضافه کند که یک دلیل برای آن وجود دارد: هیچ ظرفیتی باقی نمانده است.
 به گفته ویتالی یرماکوف، کارشناس مرکز مطالعات بین‌الملل و اروپایی جامع مدرسه عالی اقتصاد نشنال یونیورسیتی، شرکت گازپروم واقعا با همه توان پیش رفته و تولید گاز را در تمامی میادین در در طول سال ۲۰۲۱ به حداکثر رسانده است. در حقیقت هیچ افت چشمگیر دوره ای در تولید طی ماه‌های تابستان وجود نداشته است. یرماکوف به دلایل متعددی برای توضیح ناتوانی گازپروم برای عمل به درخواستها برای افزایش تولید گاز یا پر کردن کامل مخازن گاز در روسیه و اروپا اشاره کرد. نخست اینکه قیمت بسیار اندک گاز در سال ۲۰۲۰ باعث برداشت بالای گاز از مخازن توسط تولید کنندگان به منظور حداقل کردن هزینه های حمل و نقل و کاهش ضرر شد. ثانیا ترکیبی از عوامل مختلف شامل تقاضای بالای گاز، الگوهای اقلیمی متغیر و دسترس‌پذیری محدود به LNG در اروپا، باعث کمبود شدید عرضه در بازار و قیمتهای بالا شده است. گازپروم در واقع با مدیریت عمل به تمامی تعهدات قراردادی خود و تحویل گاز بیشتر به اروپا، عملکرد خوبی داشته است اما نمی‌تواند به تنهایی ناامنی انرژی اروپا را مدیریت کند.
معکوس شدن اخیر جریان گاز تنها به عوامل مثبت برای بازار گاز افزوده اما در این بین، آمریکا به عنوان یک برنده بزرگ دیده می شود. الکس فرولی، تحلیلگر شرکت مشاوره ICIS به فایننشیال تایمز اظهار کرد: یک نفتکش‌ LNG آمریکا که به سمت شرق حرکت می‌کرد و در ۱۵ دسامبر به هند نزدیک شده بود، جهت حرکت خود را معکوس کرده و اکنون به سمت کانال سوئز پیش می‌رود که نشان می‌دهد قصد تحویل به اروپا را دارد.
 قیمت عمده‌فروشی گاز هلند که قیمت پایه اروپایی است، سه شنبه گذشته ۱۶ درصد افزایش یافت و به رکورد بالای ۱۷۱.۴۰ یورو (معادل ۱۹۳ دلار و ۴۶ سنت) به ازای هر مگاوات ساعت رسید در حالی که قرارداد گاز انگلیس نیز به رکورد ۴.۲۹ پوند (معادل ۵ دلار و ۶۸ سنت) صعود کرد.
صنعت LNG آمریکا از وضعیت نسبتا گمنامی که پنج سال پیش داشت، به سرعت پیشرفت کرده و اکنون به یکی از بازیگران بزرگ بازار تبدیل شده است. صادرات LNG آمریکا از سال ۲۰۱۶ که ۴۸ ایالت این کشور صادرات گاز طبیعی را آغاز کردند، به سرعت توسعه پیدا کرد و در سال ۲۰۲۰ آمریکا به سومین صادرکننده بزرگ LNG پس از استرالیا و قطر تبدیل شد و اکنون آمریکا قرار است به بزرگترین صادر کننده LNG در سال ۲۰۲۲ تبدیل شده و قطر و استرالیا را در سال آینده پشت سر بگذارد.
تقاضای جهانی برای LNG از سال ۲۰۱۵ هر سال به دلیل افزایش تقاضا در چین و سایر کشورهای آسیا به رکورد بالایی صعود کرده است. عمده تقاضای جهانی با رشد صادرات LNG آمریکا که از سال ۲۰۱۶، هر سال به رکورد بالای جدیدی رسیده، تامین شده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می کند که صادرات LNG آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۱۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز صعود خواهد کرد که معادل ۲۲ درصد ۵۳.۳ میلیارد فوت مکعب در روز تقاضای جهانی برای LNG خواهد بود. آمریکا انتظار دارد سال آینده به ظرفیت صادرات LNG اضافه کند.

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!