پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۴۹۳۸۰

کمبود برق صنایع اروپایی را فلج کرد

قیمت برق در اروپا در پی کمبود عرضه زمستانی فرانسه، به رکورد بالای جدیدی صعود کرده و صنایع سنگین را ناچار کرد تولید در سراسر این منطقه را کاهش دهند.

برق برای تحویل در سال آینده در آلمان و فرانسه که دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا هستند، به بالاترین رکورد همه زمانها صعود کرد. فرانسه که با اختلال فعالیت نیروگاههای هسته ای خود روبروست، ناچار است به جای صادرات برق به کشورهای همسایه، عرضه موجود را مصرف کند.

این وضعیت به حدی حاد است که کارخانه ها را مجبور کرده است تولیدشان را کاهش داده یا کلا تعطیل کنند. شرکت آلومینیوم دانکرک اینداستریز فرانسه تولیدش را در دو هفته گذشته به دلیل قیمتهای بالای برق محدود کرده است در حالی که "نیراستار" گروه ترافیکورا فعالیت کارخانه ذوب روی در فرانسه را در هفته نخست ژانویه متوقف خواهد کرد. شرکت تولیدکننده کود رومانیایی Azomures هم تولیدش را موقتا متوقف کرده است.

بحران انرژی امسال به حدی شدید است که قیمت گاز بیش از ۸۰۰ درصد و قیمت برق حدود ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سردترین ماههای سال همچنان در پیش است و روسیه عرضه گاز را محدود کرده است و هیچ پایانی برای این وضعیت دیده نمی شود. و همه این موارد آسیبهای ماندگاری بر اقتصاد صنعتی اروپا بر جای خواهد گذاشت آن هم درست هنگامی که واریانت اُمیکرون در این منطقه شیوع پیدا کرده است.

شرکت برق فرانسه هفته گذشته اعلام کرد فعالیت چهار راکتور که ۱۰ درصد از ظرفیت هسته ای این کشور را تشکیل می دهند را متوقف خواهند کرد و به این ترتیب فشار بر شبکه برق که پیش از این هم با چشم انداز هوای سرد روبرو بود، تشدید خواهد شد. در ابتدای ژانویه تقریبا ۳۰ درصد از ظرفیت هسته ای فرانسه غیرفعال شده و اتکای این کشور به گاز، زغال سنگ و حتی نفت افزایش پیدا می کند.

آن سوفی کوربو، محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیا می گوید اگر هوای خیلی خیلی سردی داشته باشیم، مشکل ساز خواهد بود به خصوص اگر ناچار باشیم نیرو وارد کنیم و همسایگانمان هم مشکل خواهند داشت. این تاثیر دومینو وار است که باید از آن ترسید اما برق گران خواهد بود.

برق آلمان برای سال آینده پس از صعود ۲۵ درصدی در روز سه شنبه، تا مرز ۳۳۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرد. قرارداد فرانسوی مشابه حداکثر ۲.۵ درصد افزایش یافت و به ۴۰۸ یورو رسید. قیمتها حتی با وجود کاهش قیمت گاز در معاملات اندک نزدیک به ایام تعطیلات سال نو، افزایش پیدا کردند. همچنین گمانه زنیهایی وجود دارد که معامله گران ممکن است قراردادهای فروش را به دلیل الزام افزایش سرمایه از سوی بازارها ببندند.

طبق اطلاعات اپراتور شبکه برق RTE، عرضه برق در فرانسه به حدی محدود شده که این کشور ناچار شده است به نفت کوره روی بیاورد. نیروی تولید شده با استفاده از این سوخت به بالاترین میزان در بیش از یک ماه گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عرضه به حدی در زمستان محدود خواهد بود که برق فرانسه برای فوریه ۱۰۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله می شود. قیمتها به حدی سریع افزایش پیدا کرده اند که بازار انرژی اروپایی روز سه شنبه حداکثر قیمت برای وارد کردن سفارش، تطبیق تجارت و ثبت فروش معاملات برق را از ۹۹۹.۹۸ یورو  به ۳۰۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بالا برد.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!