جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۴۹۱۹۸

«امیکرون» نزدیکتر و سفرهای مرزی سخت‌تر

در پی گسترش سویه جدید ویروس کرونا در کشورهای مختلف به ویژه همسایگان ایران، وزیر کشور نیز بر نظارت بیشتر برای جلوگیری از ورود امیکرون به کشور تاکید کرده است و شرایط برای سفرهای پرخطر سخت تر شده است.

با وجود توسعه و گسترش واکسیناسیون کرونا در جهان، شیوع ویروس جهش یافته کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را «امیکرون» نامگذاری کرده و در طبقه‌بندی خطرناک قرار داده است، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورها را بازگرداند.

اخیرا نیز سی‌ان‌ان اعلام کرد: اسپانیا و اتریش اولین موارد ابتلا به این سویه را طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده اند و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به سویه «امیکرون» را در بیماری که به خارج از کشور سفر نداشته، تایید کرده است. استرالیا، اتریش، بلژیک، بوتسوانا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، هلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و انگلیس، کشورها و مناطقی هستند که تاکنون مواردی از ابتلا به سویه امیکرون را تایید کرده اند.

حالا و با گذشت چند هفته در انگلستان، نخستین مبتلا به این ویروس جدید جان خود را از دست داد واز سوی دیگر امیکرون در کشورهای همسایه بسیاری از جمله امارات، ترکیه، عمان و غیره مشاهده و شناسایی شده است.

البته یک هفته پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصوبه‌ای ۶۸ کشور را در ردیف کشورهای ویژه و پرخطر قرار داد که مشمول محدودیت و ممنوعیت سفر به ایران خواهند شد. بر اساس این پروتکل‌ها پذیرش مسافر از کشورهای ویژه (بوتسوانا، اسوانینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمباوه) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و ورود دیپلمات‌ها، مامورین دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل‌های‌ابلاغی وزارت متبوع است.

همچنین آلبانی، اتریش، ارمنستان، بلاروس، بارابادوس، بلژیک، بلیز، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، بروندی، کامرون، کنگو، کروواسی، جمهوری چک، دومنیکن، مصر، استونی، اتیوپی، گرجستان، یونان، هائیتی، مجارستان، ایرلند، اردن، کره شمالی، لتونی، لیبی، لیختن اشتاین، لیتوانی، مالزی، مکزیک، مولداوی، مغولستان، مونته نگرو، هلند، مقدونیه شمالی، پاپوا و گینه نو، فیلیپین، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان، سیشیل، اسلوواکی، اسلوونی، سودان، سوئیس، سوریه، تاجیکستان، تانزانیا، ترینیاد و توباگو، ترکیه، ترکمنستان، اوکراین، انگلستان، ایرلند شمالی، ونزوئلا، ویتنام و یمن نیز در ردیف کشورهای پرخطر قرار دارند که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای ورود مسافران از این مقاصد به ایران در نظر گرفته شده است.

حالا به نظر می‌رسد که امیکرون از هر زمان دیگری به ایران نزدیک‌تر شده و برخی ورود آن به کشور را دور از انتظار نمی‌دانند. چرا که پس از شناسایی این سویه جدید کرونا در امارات و ترکیه، انگلستان دو روز گذشته اعلام کرد که نخستین بیمار مبتلا به امیکرون در این کشور جان خود را از دست داد و دیروز هم این ویروس در عمان مشاهده شد.

در همین راستا و با بالا گرفتن نگرانی‌ها از ورود امیکرون به ایران، احمد وحیدی، وزیر کشور در بیست و نهمین نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه مهم ترین نگرانی در شرایط کنونی جلوگیری از ورود سویه جدید امیکرون کرونا به کشور است، گفت: باید با تمام ظرفیت ها به خصوص در قسمت مبادی مرزهای کشور نظارت های لازم را داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس برخی گزارش ها سویه امیکرون در کشورهای همسایه مشاهده و برای همین باید مراتب دقت و حساسیت را در این زمینه داشته باشیم. تلاش داریم با تقویت امکانات بهداشتی در استان های مرزی، به نحو موثر و مطلوبتری ورود سویه جدید بیماری را به کشور کنترل کنیم.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!