سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۸۷۴۵
عبور دلار از مرز حساس

قیمت دلار آمریکا از مرز ۲۹ هزار تومان گذشت

قیمت دلار آمریکا از مرز ۲۹ هزار تومان گذشت
روند صعودی قیمت دلار که از ۱۰ روز پیش آغاز شده دیروز هم ادامه یافت، روز چهارشنبه قیمت هر دلار آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات هسته‌ای از مرز حساس ۲۹ هزار تومان عبور کرد؛ همزمان صف‌ خرید ارز دولتی جلوی صرافی‌های رسمی و دولتی سنگین‌تر شد.

شیب صعودی قیمت دلار که از ۲۶ آبان‌ ماه آغاز شده ظرف ۲ روز گذشته شتاب بیشتری گرفته؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا از مرز حساس ۲۹ هزار تومان عبور کرد و تا ساعت ۱۷ دیروز به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همزمان قیمت سایر ارزها ازجمله درهم امارات هم افزایش یافت؛ به‌طوری‌که قیمت درهم امارات که مبنای محاسباتی قیمت دلار در کف بازار ارز تهران است رکورد تازه‌ای را خلق کرد و از مرز ۸ هزار تومان عبور کرد. این رشد پرسرعت قیمت دلار در شرایطی اتفاق افتاد که قرار است ۴ روز دیگر یعنی هشتم آذرماه مذاکرات هسته‌ای در وین از سر گرفته شود.

آینده قیمت ارز

از نظر تکنیکی چنانچه قیمت هر دلار آمریکا با همین سرعت رشد کند و از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کند سرعت رشد قیمت دلار بیشتر خواهد شد. ضمن این که نمودارها نشان می‌دهد قیمت دلار یک کف تکنیکی پرقدرت در محدوده ۲۷ هزار تومان ساخته است؛ یعنی از این پس، این احتمال که قیمت دلار به کمتر از ۲۷هزار تومان نزول کند، بسیار کم است.

تحلیلگران می‌گویند حتی با فرض احیای برجام این امکان وجود ندارد که قیمت دلار با نزول مواجه شود زیرا هم میزان عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل نیست و هم چشم‌انداز چندان پایداری برای افت قابل توجه تورم دیده نمی‌شود.

وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی در این‌باره می‌گوید: چه توافق حاصل شود و چه نشود، قیمت دلار در بازه ‌زمانی ۲ ساله روندی صعودی دارد و در درازمدت به محدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان خواهد رسید. به‌گفته او اگر مذاکرات هسته‌ای فرسایشی باشد، قیمت دلار تا قبل از تابستان ۱۴۰۱، می‌تواند به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان نیز برسد.
به‌گفته او اگر از سمت تقاضا نتوانیم بحث انتظارات تورمی و هجوم ریال به بازار ارز را کنترل کنیم طبیعتا چشم‌انداز افزایش قیمت ارز تا پایان سال را شاهد خواهیم بود.

علی اصغر سمیعی، رئیس سابق کانون صرافان هم با بیان این که دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها ازجمله قیمت ارز، در واقع کاهش ارزش پول ملی است که در اثر رشد تورم و نرخ بهره اتفاق می‌افتد، می‌گوید: تا زمانی که نرخ تورم در ایران، با کشورهای حوزه دلار، تفاوت جدی دارد، چاره‌ای نیست جز اینکه تفاضل ۲ نرخ تورم، بر نرخ ارز افزوده شود.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!