جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۸۲۷۹
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران:

ایران ۳ برابر اروپا انرژی مصرف می‌کند

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز با ورود اولین موج سرما به کشور، گفت: ایران در مجموع، سه برابر اروپا انرژی مصرف می‌کند.

 

«محمد رضا جولایی» در گفت وگویی با بیان اینکه افزایش مصرف گاز در کشور از سه هفته پیش و با ورود اولین موج سرما به کشور آغاز شد، افزود: افزایش مصرف گاز و سرد شدن هوا در حالی از اواخر مهرماه آغاز شد که این افزایش مصرف در سال گذشته از اواخر آبان شروع شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به این رشد مصرف، روزانه معادل ۲ فاز پارس جنوبی افزایش مصرف در بخش خانگی به ثبت رسیده است.

جولایی تاکید کرد: اگرچه تامین گاز بخش خانگی اولویت شرکت ملی گاز ایران است اما وظیفه این است که گاز مورد نیاز صنایع را نیز تامین کنیم زیرا گردش چرخ صنایع و اقتصاد آن به معیشت مردم باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه سرمای زودهنگام در مهرماه، تمهیدات برای عبور از فصل سرد را متفاوت کرده است، گفت: تقریبا از اوخر مهرماه با توجه به موج سرما، رشد ۱۰۰ درصدی را در مصرف گاز داشتیم که این رشد مصرف ادامه دارد.

به گفته جولایی با توجه به این سرما، معادل ۳ تا ۴ فاز پارس جنوبی گاز بیشتری را سوزاندیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که از امروز هوا رو به سرما می‌رود و اوج سرما در روز جمعه و شنبه پیش‌بینی می شود، رشد مصرف ادامه خواهد داشت  و فشار سنگین به شبکه گاز قابل پیش‌بینی است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: بیشترین مصارف در استان‌های شمالی، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و در بخش مصرف خانگی بوده است.

جولایی تاکید کرد: مصرف انرژی در ایران به مصرف انرژی در اروپا ۳ برابر بیشتر است و تراز انرژی تفاوت چشمگیری دارد. این در شرایطی است که در کشورهای دیگر مصرف گاز با ایجاد ارزش‌افزوده همراه است.

 وزیر نفت نیز پیش از این با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب در بعضی از روزهای فصل سرد به خصوص در استان‌های شمال و شمال شرق کشور کسری گاز داشتیم، گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که با روند رشد مصرف در کشور که بین ۸ تا ۱۰ درصد است، در فصل سرد تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز داشته باشیم، به همین خاطر جلسات تامین سوخت زمستانی را شروع کردیم.

از همین رو ارسال حداکثری سوخت مایع به نیروگاه‌ها با اولویت منطقه شمال شرق، استفاده حداکثری از نفت‌گاز در نیروگاه‌ها و مدیریت تأمین گاز برای مهم‌ترین مراکز تولید برق در کشور، از اصلی‌ترین موضوعات مورد توجه است.

با این حال کمبود گاز در زمستان بسیار جدی است. در سال‌های گذشته نیز اگرچه دیگر قطعی گاز بخش خانگی به‌ویژه در استان‌های شمالی اتفاق نیفتاد، اما نیروگاه‌ها با کاهش گاز رسانی در زمستان دست به گریبان بودند.

این موضوع در کنار پایین‌بودن بازده نیروگاه‌های کشور، زنگ خطری برای قطعی برق در زمستان است

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!