جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۴۸۲۲۳
نامه کمپین افراد دارای معلولیت به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

معلولان خواهان حداقل دستمزد قانونی

معلولان خواهان حداقل دستمزد قانونی
کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت خواهان پرداخت حداقل دستمزد قانونی به افراد دارای معلولیت شد.

کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت در نامه‌ای خطاب به مسعود میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه) خواهان اجرای بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید شد.

در این نامه آمده است:

حاکمیت قانون یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب است که در پرتو آن می‌توان به توسعه‌یافتگی دست یافت. حاکمیتی که می‌بایست در کلیه سطوح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… برای تمامی شهروندان و گروه‌های مختلف استوار گردد تا بتوان شاهد رشد و بالندگی جامعه بود.

یکی از این گروه‌ها افراد دارای معلولیت هستند که به‌رغم تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفند ماه ۱۳۹۶ از سوی نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی و لازم‌الاجرا شدن آن در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، مورد غفلت قرار گرفته‌اند. غفلتی که همانا ناشی از عدم حاکمیت قانون یاد شده است. چرا که بخش عمده‌ای از قانون حمایت از حقوق معلولان از جمله بند یک ماده ۲۷ آن در خصوص الزام دولت به پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید و تکلیف سازمان بهزیستی به پرداخت حق پرستاری به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه به بهانه کمبود بودجه تا تحقق و اجرای کامل فرسنگ‌ها فاصله دارد. این در حالی است که پیشنهاد قانون از طریق لایحه بوده و در نهایت توانسته است، نظر شورای محترم نگهبان را از حیث‌عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی به ویژه اصل هفتاد و پنجم تامین نماید.

بی‌شک با استقرار دولت سیزدهم یکی از انتظارات جدی و بر حق جامعه افراد دارای معلولیت اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان به ویژه مواد ۷ و ۲۷ است که متاسفانه در دولت دوازدهم جامه عمل به خود نپوشاند.

لذا در آستانه ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی مستدعی است؛

۱. ذیل فصل رفاه اجتماعی بودجه لازم برای اجرای بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید و ماده ۷ در خصوص تکلیف سازمان بهزیستی به پرداخت حق پرستاری به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پیش‌بینی گردد. امری که تحقق آن به اجرای ماده ۲۸ قانون کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (معیار کافی برای زندگی و حمایت اجتماعی) نیز منجر خواهد شد.

۲. در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به مشکلات معیشتی خانوارهای دهک پائین بالاخص مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، حدود ۳۰۰ هزار نفر فرد دارای معلولیت شدید واجد شرایط در دهک‌های پائین، پشت‌نوبت دریافت مستمری قرار دارند. لذا خواهشمند است در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مستمری آنان پیش‌بینی گردد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!