پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۸۱۲۵
با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛

نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران

دومین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

دومین نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به علاوه روسیه و چین صبح امروز چهارشنبه به صورت مجازی و با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

 در این نشست که در محل وزارت امور خارجه برگزار شده است، وزیران امور خارجه ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند. وزیران امور خارجه چین و روسیه نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کردند.

 

محمد مخبر معاون رئیس جمهور کشور گفت: مردم افغانستان بیش از ۴ دهه است که درگیر جنگ و خونریزی است و ما یاد شهدای افغانستان را گرامی می‌داریم. جمهوری اسلامی قصد دارد تا هرچه زودتر مسیرهای موجود رفع مشکلات اقتصادی را باز کند و هم اکنون تمامی مسیرهای مرزی ایران به سمت افغانستان برای عبور و مرور کالا باز گذاشته و این مرزها را در اختیار سایر کشورها برای کمک به افغانستان قرار می‌دهد.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در  این نشست اظهار کرد: در ماه‌های اخیر شاهد گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش در افغانستان بوده‌ایم. حملات تروریستی سبعانه این گروه به اجتماعات مذهبی ازجمله حمله به مساجد مسلمانان از جمله در قندوز و قندهار نمونه‌هایی از رفتار‌هایی است که تحت نام اسلام و در لباسی متفاوت، مردم افغانستان و افکار عمومی جهان را آزار می‌دهد و طالبان نیز نتوانسته است مانع عملیات این گروه در شهر‌های مختلف شود. یکی از اهداف برگزاری این اجلاس در شرایط کنونی مرور نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان و مشورت و رایزنی با دوستان منطقه‌ای درباره راه‌های برون‌رفت از وضعیت شکننده کنونی است.

 

وانگ یی وزیر خارجه چین هم که به صورت ویدئو کنفرانس در دومین نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه چین در ارتباط با موضوع افغانستان با نمایندگان کشور‌های مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی‌هایی در این زمینه به پیش برده است، گفت: چین همکاری‌های خود را با کشور‌های مختلف در ارتباط با موضوع افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود پیدا کند و مردم افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

 

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان هم در این نشست اظهار کرد: باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند.  باید پول‌های افغانستان در خارج از کشور آزاد شود. مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی است، در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در این کشور هستیم و این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند. معتقدیم اهمیت دارد حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم سخنرانی خود را به صورت ویدئویی ارائه کرد و گفت: ما معتقدیم باید منافع همه گروه‌ها و قومیت‌ها در افغانستان رعایت شود و از ایجاد یک دولت کاملا فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم. باید حقوق زنان و مذاهب محترم شمرده شود و با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان و کشور‌های اطرافش مبارزه شود.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود که به صورت ویدئویی در این نشست پخش شد از تعامل سازمان ملل با طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان خبر داد. وی همچنین نسبت به موارد نقض حقوق بشر و حملات در افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار تلاش برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان شد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!