پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۷۹۸۶
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت:

تولید واکسن فخرا متوقف میشود.

تولید واکسن فخرا متوقف میشود.
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: واکسن‌سازهای داخلی که الان در مرحله کارآزمایی بالینی هستند دچار چالش شده‌اند و روند مطالعه کارآزمایی بالینی کند شده است.

احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: از مرداد تا به حال یک میلیون دوز واکسن فخرا تولید کرده‌ایم و از آذر نیز ۵ میلیون دوز در ماه تولید خواهیم کرد که برای توسعه ظرفیت نیز با شرکت داروسازی ثامن قرارداد همکاری بسته‌ایم و از هفته گذشته نیز اولین بچ را در این شرکت آماده ارائه به بازار کرده‌ایم. بنابراین همه زیرساخت‌های لازم برای تولید یک محصول کاملا ایرانی را که با همکاری دانشمندان، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به ثمر نشسته را در اختیار داریم، اما فعلا در حال برنامه‌ریزی برای توقف تولید هستیم، به این دلیل که تولید کنیم به چه کسی بدهیم؟

کریمی ادامه داد: حتی قول‌هایی داده شده که پیش‌خرید انجام شود، اما تا به الان از سمت وزارت بهداشت برای پیش‌خرید واکسن‌های تولیدی نیز اقدامی صورت نگرفته است. در صورتی که در جهان دولت‌ها در مرحله تحقیق و توسعه از شرکت‌ها پیش‌خرید کردند و کشور ما نیز در مرحله تحقیق و توسعه از سبد کواکس پیش‌خرید کرد و پول واریز کرده بود.

او گفت: توقع داریم حداقل ۱۰ درصد رقم واردات که به کشورهای مختلف از جمله امارات برای واردات واکسن سینوفارم چینی می‌دهیم، به واکسن‌سازهایی که در مرحله مطالعات بالینی به دلیل واردات واکسن به چالش برخورده‌اند، اختصاص پیدا کند.

کریمی در واکنش به گفته برخی مبنی بر اینکه به پروژه واکسن‌های دولتی هرکدام ۴۰ میلیون دلار پول داده شد که در حکم پیش‌خرید بوده است، گفت: به ما ۱۰ میلیون یورو ارز دولتی داده شد و بقیه واکسن‌های داخلی ۴۰ میلیون دلار گرفتند. کمک بلاعوضی به ما داده نشد و ارز دولتی فروخته شد و پول آن هم از ما گرفته شد.

او درباره وضعیت انتشار نتایج مطالعات واکسن فخرا گفت: مقاله‌های این پروژه در حال نوشته شدن است که نگارش برخی تمام شده و در ژورنال‌های خارجی در حال ادیت است. امیدواریم که پس از اتمام ویرایش به زودی منتشر شود. همه نتایج را به سازمان غذا و دارو نیز اعلام کردیم و هیچ مشکلی از بابت اعلام نتایج نداریم.

کریمی در ارتباط با گروه‌های غیرمجاز استفاده از این واکسن گفت: در حال حاضر زنان باردار، شیرده و افراد زیر ۱۸ سال و نهایتا افرادی که بیماری‌های خاص دارند، مشمول گروه غیرمجاز برای استفاده از این واکسن در فاز مطالعاتی هستند.

او افزود: ما در فاز یک ۱۳۵ و در فاز دو ۵۰۰ داوطلب داشتیم. براساس نتایجی که به دست آوردیم، این واکسن کاملا بی‌خطر و کم‌عارضه است. ۹۴ درصد افراد دریافت‌کننده واکسن فخرا افزایش تیتر آنتی‌بادی داشتند که افزایش حداقل چهار برابری آنتی‌بادی در ۷۵ این جمعیت مشاهده شد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!