پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۷۸۳۹
با افت تولید قزل آلا؛

قیمت ماهی قزل‌آلا دوبرابر شد

قیمت ماهی قزل‌آلا دوبرابر شد
پیش‌بینی مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی، مبنی بر رسیدن قیمت ماهی قزل‌آلا به ۱۲۰ هزار تومان، باعث افزایش نگرانی مصرف‌کنندگانی شده که با خرید این ماهی با قیمت به نسبت مناسب، توانسته بودند آبزیان را تا حدودی در سبد غذایی خود حفظ کنند.

 در ۲ ماه اخیر قیمت ماهی قزل‌الا بیش از دوبرابر شده و از حدود ۴۵ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی در گفتگو با خبرگزاری‌ها، افزایش هزینه تولید و خشکسالی را عامل گرانی‌های اخیر اعلام کرده است. به‌گفته او تولید امسال ماهی قزل‌آلا با افت حداقل ۲۰هزار تنی به ۱۱۰ تا ۱۲۰هزار تن می‌رسد و بازار ماهی در یک‌سال اخیر ۴۰ درصد از خریداران خود را از دست داده است.

فخرالدین احمدی بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز با اشاره به اینکه افت تولید نمی‌تواند دلیل این حد از گرانی باشد، گفت: قزل‌آلا ماهی سردابی است که عمده تولید آن در محیط‌های بسته و به دور از عوامل طبیعی تأثیرگذار بر تولید ماهی‌های دریایی صورت می‌گیرد.

وی گرانی کنونی را ناشی از عاملی غیر از افت تولید دانست و گفت: عده‌ای که انحصار بازار قزل‌آلا را در دست دارند بازار این ماهی را با کم و زیاد کردن میزان عرضه کنترل می‌کنند و از آنجا که بازار تابع عرضه و تقاضاست قیمت با کاهش عرضه به دلخواه این افراد تغییر می‌کند.

در سال‌های اخیر بسیاری از مصرف‌کنندگان آبزیان به‌دلیل گرانی این محصولات، ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند . قزل‌آلا از جمله ماهی‌هایی بود که به‌دلیل قیمت به نسبت مناسب خود در مقایسه با ماهی سفید و ماهی‌های جنوب، تا حدودی توانسته بود طرفداران خود را حفظ کند، اما به‌گفته بازرس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در یک‌سال اخیر بازار ماهی حداقل ۴۰ درصد از خریداران خود را از دست داده و این افراد به‌طور کلی آبزیان را از سفره‌های خود حذف کرده‌اند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!