پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۴۹۸۴۹

جاده ورامین به پاکدشت بسته می شود

مهمترین جاده بین شهرستان‌های ورامین و پاکدشت به دلیل ناامنی با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پیشوا مسدود می‌شود.

در پی وقوع چندین فقره تصادف منجر به جرح و فوت در جاده موسوم به کانال یا تیغاب که بخشی از آن در حوزه استحفاظی پیشوا واقع شده، دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان حکم به مسدود شدن آن داد و این دستور با نصب بنری در ابتدای این مسیر، به اطلاع مردم رسید.

 

مرتضی طهماسبی با اعلام این مطلب اظهار داشت: در پی گزارش ارائه شده از سوی پلیس راه و به دلیل ناایمن و غیراستاندارد بودن مسیر و نبود متولی مشخص برای ساماندهی محور، جاده کانال که شهرستان‌های ورامین و پیشوا را به پاکدشت متصل می‌کند از روز یکشنبه ۲۶ دی تا اطلاع ثانونی به طور کامل مسدود می‌شود.

 

وی افزود: در طول این محور ۱۳ کیلومتری که چهار کیلومتر آن در حوزه استحفاظی پیشوا واقع شده، همواره تصادفات رانندگی منجر به فوت رخ می‌دهد و هیچ اداره و ارگانی اصلاح و مسئولیت تعریض آن را بر عهده نمی‌گیرد و این امر موجب شده تا جان مردم با خطر مواجه شود.

 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پیشوا با بیان این که تا تعیین تکلیف این محور، تردد به طور کامل ممنوع است از مردم خواست تا از مسیرهای جایگزین برای آمد و شد استفاده کنند.

 

داستان جاده تیغاب

 

در دهه ۴۰ بود که در دشت ورامین و گرمسار به عنوان نخستین مناطق کشور توسط سازمان خواروبار جهانی(فائو) کانال‌های مدرن آبیاری احداث شد تا ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت این مناطق به درستی آبیاری شود که یکی از مهمترین این کانال‌ها بین ۲ محور امام رضا(ع) پاکدشت و کمربندی شمالی ورامین به طول تقریبی ۱۴ کیلومتر واقع شده است.

 

بر اساس مصوبه هیأت وزیران در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۷۱، حریم کانال انتقال آب با حجم ۱۵مترمکعب در ثانیه، ۱۲ متر است، از این رو در حاشیه این کانال، جاده‌ای اختصاصی احداث شد تا دسترسی به امکانات و ابنیه کانال توسط شرکت آب منطقه‌ای میسر شود و چون در ابتدای این مسیر، معدن شن و ماسه‌ای به نام تیغاب وجود دارد، این مسیر به جاده تیغاب معروف شد.

 

تا اوایل دهه ۷۰ کمتر خودرویی از این مسیر اختصاصی عبور می‌کرد، ولی با گسترش مناطق روستایی حاشیه این محور از جمله سرگل، گل‌عباس، جعفرآباد اخوان، ریحان‌آباد، قوئینک زُهری، عباس‌آباد لرنی، حسین‌آباد قاجار، ارمبویه و مزارع وسیع کشاورزی، مردم از این محور برای رسیدن به مقصد خود استفاده کردند و اندک اندک، این محور اختصاصی به مسیری عمومی برای مردم تبدیل شد.

 

با افزایش تردد خودروها، امکانات رفاهی، باغ رستوران و تالارهای متعددی در حاشیه این محور احداث شد و این امر بر حجم ترافیک این محور کم عرض افزود.

 

در سال ۱۳۸۹ و با مستقل شدن پیشوا از ورامین، این محور ۱۴ کیلومتری در حوزه استحفاظی سه شهرستان پیشوا، ورامین و پاکدشت قرار گرفت و با توجه به این که جزو مسیرهای تعریف شده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نمی‌باشد، امکانات جاده‌ای نظیر تابلوهای هشدار دهنده، خط کشی و تأمین روشنایی نیز در آن تعبیه نشد و هر از چندگاهی ادارات راهداری سه شهرستان با اعتبارت داخلی، کار خط کشی و یا نصب علائم را به صورت محدود انجام دادند.

 

عرض کم، تاریکی مطلق شب هنگام، نبود علائم هشدار دهنده، نبود خط کشی مناسب، وجود چندین تالار ، فعالیت ده‌ها معدن شن و ماسه و تردد خودروهای سنگین و نیز منشعب شدن راه‌های متعدد فرعی باعث شده تا جاده تیغات به یکی از خطرناک‌ترین محورهای جنوب‌شرق استان تهران تبدیل شود و هر ماه تصادفات جاده‌ای و یا سقوط خودرو به داخل کانال آب، منجر به فوت شهروندان شود.

 

۲۱ اردیبهشت سال ۹۶، پنج نفر کشته به دلیل سقوط در کانال آب، ۲۶ تیرماه سال ۹۹، ۲ کشته در تصادف جاده‌ای، ۱۰ خرداد سال ۹۹، ۲ کشته بر اثر سقوط در کانال و ۱۲ مهر امسال ۳ کشته بر اثر سقوط در کانال آب تنها گوشه‌ای از حوادثی است که طی سال‌های اخیر در این مسیر رخ داده و جان افراد را گرفته است.

 

 

معاون شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان تهران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: این جاده در حریم کانال انتقال آب قرار دارد و قرار نبوده که به عنوان جاده ای اصلی ، شهرستان پاکدشت را به ورامین و پیشوا متصل کند.

 

یدالله پاچیده افزود: این جاده در اصل برای سرویس، نگهداری و بهره برداری از کانال احداث شده که به مرور به جاده اصلی و محل تردد خودروهای متعدد سبک و سنگین تبدیل شده است.

 

وی بیان کرد: جلسات متعددی با فرمانداری ها، دادستانی، پلیس راهور، آب منطقه ای و بخشداری برگزار شده است، حال که این مسیر به جاده ای اصلی تبدیل شده، مسائل ایمنی، اصلاح هندسی و نصب علائم مورد نیاز در نظر گرفته شود تا از بروز حوادثی نظیر سقوط در داخل کانال و یا تصادفات جاده ای جلوگیری شود.

 

پاچیده گفت: در احداث این مسیر حتی خاکریز تعبیه شده در کنار کانال نیز برش زده و ضعیف شده است که این امر احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد.

 

حال باید دید دستور دادستان عمومی و انقلاب پیشوا در مسدود شدن این محور، می‌تواند مشکلات این مسیر را برطرف کند یا با مسدود شدن این محور و عبور خودروها از مسیرهای جایگزین از جمله محور جمال آباد، پوئینک و فردیس که شرایط بهتری از جاده تیغاب ندارند، باعث بروز حوادث رانندگی در این مسیرها نیز می‌شود.

 

تاکنون مسوولان انتظامی، پلیس راهور و پلیس راه نسبت به دستور دادستان پیشوا واکنشی نشان نداده‌اند.

 

شهرستان های ورامین، پیشوا و پاکدشت با حدود یک میلیون نفر جمعیت در جنوب شرق تهران واقع شده اند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!